Rozwiązanie nie do przyjęcia
Czwartkowe spotkanie prezydenta Rybnika z mieszkańcami zdominował temat drogi w Kamieniu. Po wielkim proteście mieszkańców ze studium usunięto jedne z dwóch zaplanowanych wcześniej połączeń.
Droga do Golejowa jednak została w planach, pojawiła się również trzecia łącząca Kamień z pobliską drogą krajową. Ta propozycja jest również nie do przyjęcia przez mieszkańców, bo nadal przecina park krajobrazowy. W obronie Cysterskich Kompozycji Krajobrazowych Rud Wielkich stanął sam Jacek Bożek, założyciel ekologicznego klubu Gaja. Przyjechał na to spotkanie, by zabrać głos w tej sprawie.
Co to znaczy: park leśny?
– Cały czas pojawia się argument alternatywnego skomunikowania Kamienia z centrum. Chcemy by taką drogą było istniejące juz połączenie Książnice – Ochojec. Na spotkanie przyszło mnóstwo nowych osób, które chcą nam pomóc w ochronie parku. Zamiast drogi prowadzącej do Wielopola, miasto planuje utworzenie tutaj tzw. parku leśnego. Chcemy dowiedzieć się, co to znaczy – mówi Ewa Podolska z Kamienia, która zaangażowała się w protest.
Emocje wokół planowanej budowy drogi studzi Krzysztof Jaroch, rzecznik rybnickiego magistratu. – Spotkanie z mieszkańcami zorganizowane było z okazji otwarcia dyskusji na studium zagospodarowania przestrzennego. Na takie spotkanie mógł przyjść każdy chętny i przyszli między innymi ludzie z Kamienia, którzy zgłosili swoje konkretne wnioski do studium – kwituje krótko przedstawiciel magistratu.
Nie wycinajcie drzew!
O sprawie pisaliśmy już kilka tygodni temu. Ze studium wynikało, że miasto planuje wybudowanie tu drogi. Przez park miałby zostać wycięty pas o szerokości dwudziestu metrów. Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich podlegają ochronie prawnej. Park ten został utworzony ze względu na wartości przyrodnicze. Dyrekcja parku nie jest zachwycona drogą. W piśmie z 28 lutego do rybnickiego magistratu czytamy: „W kompleksie leśnym na północ od ul. Wielopolskiej, pomiędzy dzielnicami Kamień na wschodzie, a Wielopole i Golejów na zachodzie, należy zachować stan obecny natężenia ruchu pojazdów mechanicznych, bez budowy nowych dróg i wprowadzenia nadmiernego ruchu kołowego na istniejące drogi gruntowe. Wynika to z potrzeby ochrony wnętrza ekosystemu leśnego (...)” Autorem pisma jest Marek Broda, dyrektor Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego w Katowicach.
(acz)