Jak pozbyć się drzewa?
We wniosku skierowanym do urzędu miasta czy gminy należy podać właściciela działki, na której rosną drzewa, ich ilość, rodzaj oraz obwód każdego z nich na wysokości 1,3 metra. Decyzje wydawane są najczęściej bezpłatnie. Wyjątki stanowią sytuacje, gdy wycina się drzewa pod planowaną inwestycję. Wówczas pobrana opłata trafia do Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska. O wycinkę może starać się także osoba, która nie jest właścicielem gruntu, ale musi do stosownych dokumentów dołączyć jego zgodę.
Jeśli drzewo na swoim terenie zamierzają wyciąć władze miasta czy gminy, o pozwolenie muszą się zgłosić do starosty. W ubiegłym roku starosta powiatu wodzisławskiego wydał 104 pozwolenia na usunięcie drzew i krzewów. Możliwość ich usunięcia regulowana jest odpowiednimi przepisami zawartymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 roku „O ochronie przyrody”.
Zezwolenie na usunięcie drzew nie jest wymagane w przypadku wycinki w lasach, sadach owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody – na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową, na plantacjach drzew i krzewów. O specjalne pozwolenie nie trzeba się starać, jeśli chcemy usunąć drzewa, których wiek nie przekracza 5 lat, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także eksploatację urządzeń kolejowych.
W sytuacji, kiedy osoba usuwająca drzewa lub krzewy nie posiada wymaganego zezwolenia wydanego przez odpowiedni organ administracyjny, musi liczyć się z nałożeniem kary pieniężnej. Jej wysokość określana jest na podstawie ustawy „O ochronie przyrody”. Może wynieść trzykrotną wysokość opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalanej na podstawie stawek dla poszczególnych rodzajów i gatunków. Przy obliczaniu kary dodatkowo liczy się obwód pnia wyciętego drzewa, od którego zależą współczynniki różnicujące stawki.
(red)