Biznesmeni ze szkolnej ławy
Uczniowie z Kuźni zakładają własną firmę – kawiarenkę internetową „U Wawrzynka”.
Czy to możliwe, żeby w podstawówce nauczyć się jak rozpocząć własną działalność? SP 1 im. Jana Wawrzynka udowadnia, że tak. Szkoła od stycznia realizuje program Wirtualna Firma, finansowany z Europejskiego Funduszu. W projekcie uczestniczy około 20 osób, podzielonych na trzy grupy: matematyczną, techniczną i polonistyczno-informatyczną. Ich pracę koordynują nauczyciele: Iwona Mróz, Justyna Drzymała i Małgorzata Tykierka. Najpierw przyszli przedsiębiorcy odwiedzili Urząd Miejski, gdzie poznali tajniki zakładania własnej działalności i otrzymali niezbędne formularze. Następnie udali się do Banku Śląskiego, gdzie dowiedzieli się jak założyć konto i korzystać z wpłatomatu oraz bankomatu. Nauczyli się również pisać życiorys i cv, a w urzędzie skarbowym zapoznali się ze skalą podatkową. Wreszcie, odwiedzili prawdziwą kawiarnię, gdzie przyjrzeli się pracy w takim lokalu, ofercie i obsłudze klienta.
Projekt, w którym uczestniczą 5- i 6-klasiści, potrwa do stycznia przyszłego roku. – Wymyśliliśmy nazwę – Kawiarenka u Wawrzynka i rozpoczęliśmy prace nad znakiem firmowym. Powstaną też wizytówki i foldery reklamowe – mówi Małgorzata Tykierka. Finałem projektu ma być otwarcie kawiarenki. – Przy stolikach dzieci będą mogły korzystać z internetu, grać w gry planszowe. Grupa techniczna przygotuje wystrój i potrawy oraz makietę kawiarenki. Grupa matematyczna opracuje kosztorys, będzie też miała za zadanie wypełnienie PIT-u. Zabawie w kawiarenkę towarzyszyć będą również scenki, inscenizacje, gry logiczne – dodaje nauczycielka. – Zajęcia są bardzo fajne. Dowiadujemy się wielu rzeczy, które się nam w przyszłości przydadzą, np. jak wybrać korzystną formę podatku – mówi Oliwia Warczok z grupy polonistyczno-informatycznej, uczennica kl. V a. – Najfajniejsze będą trzy ostatnie miesiące, kiedy już kawiarenka zacznie działać. Ja akurat nie mam ambicji, żeby w przyszłości otworzyć własną kawiarenkę, ale myślę, że jest to do zrobienia – dodaje jej koleżanka Natalia Zamkotowicz.
– Ten projekt ma na celu rozwijanie przedsiębiorczości wśród uczniów, kształcenie umiejętności poruszania się po rynku pracy oraz zapobieganie w przyszłości emigracji zarobkowej. Dzieci bardzo to wciągnęło. Są to zupełnie inne zajęcia niż tradycyjne – podumowuje Małgorzata Tykierka.
(e.Ż)