Uczą młodzież inaczej niż dotychczas
Teraz to już nie zwyczajne lekcje z chemii – dziś uczniowie mogą się uczyć nie tylko o naturze danej substancji, ale i dowiedzieć jak jej nazwa brzmi w języku obcym i co powstanie, gdy się ją przeniesie do wirtualnego świata.
– Na wydziałach chemicznych każdej uczelni, studenci korzystają z literatury nie tylko polskiej, ale i obcojęzycznej, nie tylko do przygotowywania referatów, ale i prac badawczych. Chcemy, żeby potrafili się swobodnie poruszać w tym specjalistycznym, chemicznym słownictwie i to w języku angielskim. To nowość, takich zajęć jeszcze u nas nie było – tłumaczy Halina Marcol, nauczyciel chemii w Zespole Szkół Zawodowych w Raciborzu.
Język obcy na lekcjach chemii to jednak nie wszystko. Szkoła chce iść z duchem czasu, więc stawia dziś nie tylko na podręczniki. – W dzisiejszej nauce nie może zabraknąć komputerów – przekonuje Marcol. – Uczymy obsługi chemicznych programów komputerowych, które pozwalają na rysowanie różnych, często bardzo skomplikowanych wzorów związków chemicznych. Mając już gotowe wzory strukturalne, można pisać równania reakcji. To znacznie uczniom ułatwi życie podczas np. pisania referatów – wyjaśnia nauczycielka.
Uczniowie już zacierają ręce, bo jak mówią, nowe możliwości na tradycyjnych dotąd lekcjach, wywindują ich szanse na przyszłość, m.in. w starcie na studia. – Zajęcia z angielskiego są świetne! Teraz już wiem jak dany sprzęt, substancja, zjawisko brzmi po angielsku, a przecież bez tego języka dziś ani rusz. Czuję się o wiele bardziej kompetentna, pewna siebie i przygotowana do studiów. Zresztą, jestem pewna, że dzięki znajomości specjalistycznego słownictwa w języku obcym mocno urosnę też w oczach samych pracodawców – mówi Ramona Burszek, uczennica klasy chemicznej ZSZ. – Lekcje z zastosowania komputerów w chemii bardzo przydadzą mi się na studiach, zamierzam wybrać kierunek łączący chemię z informatyką. Za pomocą komputera będę mógł przeprowadzać przeróżne analizy, np. sprawdzić ile aktywnej substancji znajduje się w proszku do prania – śmieje się Damian Kołek, kolega z klasy.
Wszystkie dodatkowe, innowacyjne i wzbogacone zajęcia realizowane są dzięki projektowi jaki nauczyciele stworzyli właśnie z myślą o uczniach, „Sukces zawodowy młodzieży – sukcesem Europy” współfinansowany jest z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
(ZSZ)