Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 29 (1001) Data wydania: 19.07.11

Zapachy emocji

Po wprowadzeniu zakazu palenia w miejscach publicznych, właściciele klubów, pubów i restauracji szukają nowych sposobów na dotarcie do klienta. Czy rozpylane tam zapachy mogą zwiększyć sprzedaż alkoholu i przyciągnąć więcej gości? 

Przeprowadzone ostatnio holenderskie badania udowodniły, że rozprowadzane w klubach zapachy mają wpływ na zachowanie gości. Naukowcy postanowili zbadać wpływ przyjemnych aromatów na atmosferę w klubie: liczbę tańczących osób, ich nastrój, rodzaj granej muzyki.  W trzech wybranych klubach rozpylili zapachy pomarańczy, wody morskiej i mięty pieprzowej, koncentrując się na reakcjach ludzi w obszarach przyjemności, podniecenia i dominacji. We wszystkich trzech miejscach odnotowano znaczący wzrost odczuwanej przyjemności (27%), pobudzenie gości wzrosło o 13%. Co ważne, wszędzie zwiększyła się liczba tańczących osób, z czego najwyższy wzrost odnotowano w klubie pachnącym... pomarańczą.

Holenderskie badania udowodniły, że zapachy (zarówno te rozpylane, jak i naturalne) mają istotny wpływ na obszary podniecenia i odczuwanej przyjemności przez ludzi tańczących na parkiecie. Inaczej mówiąc, przyjemna woń wywołuje u nas pozytywny nastrój i zachęca do tańca. Miły zapach nie tylko poprawia wizerunek takiego miejsca, ale i częstotliwość jego odwiedzania, lepszą ocenę produktów, co wiąże się oczywiście ze wzrostem sprzedaży. Czas spędzony w przyjemnie pachnącym klubie czy restauracji wydłuża się, a nasza świadomość tego, jak długo w nim przebywamy, jednocześnie spada. 

W trakcie eksperymentu zauważono też, że w takim pomieszczeniu ludzie są bardziej skłonni do interakcji z innymi oraz do pomocy innym. I chociaż nie ma bezpośrednich dowodów na to, że przyjemne zapachy znacznie zwiększają sumę wydanych pieniędzy, efekty po ich rozpyleniu pokazują, iż konsumenci wolą zostawiać pieniądze tam, gdzie zapach jest przyjemny.

W opisywanym badaniu woń pomarańczy, morskiej bryzy i mięty pieprzowej oceniono, jako przyjemne i najbardziej pasujące do atmosfery klubów nocnych. Wybrane zapachy zwiększyły sprzedaż drinków oraz liczbę gości, polepszyły ich nastrój i poprawiły ocenę klubu. Biorąc pod uwagę fakt, że młodzi ludzie odwiedzają kluby, aby się dobrze bawić, tańczyć i odprężać, właściciele lokali powinni rozpylać w nich zapachy stymulujące właśnie te zachowania.