Nowiny Raciborskie pisały w 1992 roku
Nowiny Raciborskie pisały w 1992 roku
Wybory w raciborskim komitecie obywatelskim
12 marca odbyło się w RDK walne zebranie Raciborskiego Komitetu Obywatelskiego. W związku z upływem 2-letniej kadencji zarządu wysłuchano sprawozdania z działalności RKO, udzielono absolutorium ustępującemu Zarządowi oraz przeprowadzono wybory. Przewodniczącym został ponownie wybrany Marek Rapnicki, natomiast w skład zarządu weszli: Tadeusz Czajewski, Adam Szecówka, Jacek Łapiński i Mieczysław Płaczek. Do komisji rewizyjnej wybrani zostali: Zbigniew Buban, Ryszard Dyjakon i Halina Maj. W dyskusji programowej sformułowano postulaty, które powinny wyznaczyć zakres długofalowych zadań RKO na najbliższe miesiące. Zaliczono do nich: wzmocnienie roli RKO jako niekomunistycznego paktu na rzecz Raciborza, ochrona i promocja prawdziwych autorytetów miasta i regionu, stworzenie forum dla mediacji pomiędzy partiami oraz współtworzenie ładu moralnego w działalności politycznej.
Prywatyzacja po kolejarsku
Wiele przedsiębiorstw państwowych aby zarobić wynajmuje zbędne pomieszczenia na działalność gospodarczą. Nie inaczej postąpiono na raciborskiej stacji PKP. Wynajmowane są pomieszczenia użytkowe jako bar i dwa sklepy o wydłużonym czasie pracy, fryzjer i salon kosmetyczny. Wynajęto również kiosk w holu, udostępniono powierzchnię na kantor i punkt biur przewozów zagranicznych a w części pomieszczeń magazynowych wygospodarowano pomieszczenie na kiosk – punkt sprzedaży literatury chrześcijańskiej. Część pomieszczeń piętra udostępniono na salon do gry w bilard. W przeprowadzonej prywatyzacji części stacyjnej nie byłoby nic nagannego gdyby nie drobne szczegóły utrudniające życie a i też naruszające porządek, co niezbyt pozytywnie świadczy o zawiadujących wynajmowaniem pomieszczeń. Rzecz prozaiczna, mianowicie sklepy i bar pracują do 22.00, salon do gry w bilard czynny jest do godz. 24.00, natomiast zarządzane przez PKP WC czynne jest do 19.30. Gdzie za własną potrzebą chodzą grający w bilard oraz oczekujący na odjazd pociągu? Na tereny stacyjne!
Będzie gaz w Nędzy
Obecnie kończona jest dokumentacja techniczna. Jej przygotowanie przeciągnęło się w związku z koniecznością zmiany przejścia gazociągu przez tory w Markowicach. W zeszłym roku gmina otrzymała 500 mln na gazyfikację z Funduszu Ochrony Środowiska. Za te pieniądze zakupiono materiały W tym roku rozpocznie się budowa głównego gazociągu z Markowic. Jest to inwestycja ponadgminna prowadzona przez Kuźnię Raciborską i gminę Bierawa. Gaz ziemny będzie dostarczany z Kędzierzyna. Mieszkańcy Nędzy mogą mieć nadzieję, że w najbliższych latach w swoich domach będą mieli gaz.
Czym do stolicy?
Wszystko wskazuje na to, że tylko do 30 maja bieżącego roku będziemy mogli jeździć „Skarbkiem” z Raciborza do Warszawy. Stanie się tak za sprawą nowego rozkładu jazdy PKP, w którym, jak mówi naczelnik naszej stacji PKP – Kazimierz Kazuk, nie będzie już miejsca dla „Skarbka”. Wielka to będzie dla nas wszystkich strata, zważywszy, że ten ekspres kursuje do stolicy bezpośrednio i codziennie. Ale póki co, można jeszcze z niego korzystać. Wyjeżdża z Raciborza o 5.40, na dworcu w Warszawie Wschodniej jest o 9.50. Cena biletu II klasy wraz z miejscówką w jedną stronę to 117 000 zł. Z kolei „Pogorią” kursująca do Ełku sezonowo, wyruszamy w trasę przed Świętami Wielkanocnymi, w dniach 16, 17, 18 i 20 kwietnia. Jak będzie jeździć „Pogoria” w sezonie letnim jeszcze nie wiadomo. Obecnie w najlepszym okresie czyli lecie, zaludnienie „Pogorii” dochodzi od 30 do 50 proc. Nie tak dawno jeszcze pociąg ten już z Raciborza odchodził przepełniony do granic możliwości. Śląska DOKP tytułem oszczędności, od września 1991 r. zlikwidowała pociąg z Raciborza do Krzanowic, który stanowił połączenie dla pociągu relacji Kędzierzyn – Racibórz. Doszło też do likwidacji pociągu z Raciborza do Racławic, natomiast popołudniu z dwóch pociągów jeżdżących w tej relacji pozostał tylko jeden. Mówi się także o zamknięciu linii Pietrowice – Kietrz.