Nowe wyzwania – nowe szkolenia
W ubiegłym roku z ponad 280 tys. zł zaplanowanych przez Starostwo Raciborskie na doskonalenie zawodowe nauczycieli wykorzystano ok. 52% przeznaczonych na ten cel pieniędzy.
Wicestarosta Andrzej Chroboczek twierdzi, że dyrektorzy szkół, którzy rzadziej sięgali po to finansowe wsparcie tłumaczą to możliwością korzystania ze szkoleń bezpłatnych.
– Zastanawiamy się nad propozycjami dyrektorów, czy nie warto wydać części pieniędzy na podręczniki i publikatory, które byłyby pomocne w doskonaleniu zawodowym. Możliwością dokształcania się zainteresowani są też pracownicy administracji oświatowej. W drugim półroczu, po analizie wykorzystania obecnych środków, część pieniędzy będziemy próbowali przeznaczyć na ten cel – tłumaczył podczas komisji oświaty wicestarosta Andrzej Chroboczek.
Aby nauczyciel mógł uzyskać dofinansowanie, musi być wpisany w wieloletni plan szkolny, który przyjmowany jest uchwałą rady pedagogicznej. Propozycje dokształcania nauczycieli zgłaszali dyrektorzy do 30 listopada ubiegłego roku. Na podstawie tych planów określono kierunki priorytetowe w wyborze specjalności wymagających dofinansowania. Jeśli w ciągu roku zaistniałaby potrzeba dodatkowego podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczyciela, nie powinno być problemu ze zmianą uchwały.
Przewodniczący Adrian Plura apelował, aby starosta w rozmowach z dyrektorami szkół przypominał o potrzebie kształcenia nauczycieli do pracy z dziećmi z dysfunkcjami, np.: dyslektykami, uczniami z ADHD, z zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową, wzrokową lub słuchową.
– Zdarza się, że rodzice nie chcą umieścić dziecka w oddziale integracyjnym lub szkole specjalnej i trafia ono do szkoły obwodowej. W każdej placówce powinien więc być przynajmniej jeden nauczyciel przygotowany do pracy z uczniami posiadającymi poważne niepełnosprawności. Takich dzieci będzie nam z różnych powodów przybywać. To tendencja, od której nie uciekniemy w powiecie – twierdzi przewodniczący Adrian Plura.
Przewodniczący wnioskował, aby w przyszłym roku radni otrzymali informację, jak w szkołach poradzono sobie z tego typu problemami.
(ewa)