Drogi wojewódzkie pod laserową lupą
Zaawansowane technicznie laboratorium na kołach przebada drogi administrowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Wygląda jak zwykły tir z naczepą. Jednak kontener skrywa zaawansowane technologicznie urządzenie do zbierania informacji o stanie nośności nawierzchni drogi, zwane ugięciomierzem laserowym TSD (Traffic Speed Deflectometer).
Urządzenie przy zastosowaniu laserów bada rzeczywiste ugięcia konstrukcji drogi podczas przejazdu tira. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wykorzystuje ugięciomierz do badania 1200 km dróg administrowanych przez siebie. Pomiary trwają od września. Wyniki znane będą w grudniu. Na ich podstawie stworzony zostanie ranking mówiący o tym, które odcinki należy remontować w pierwszej kolejności.
– Tego typu badania ZDW prowadzi od 2005 roku. Poprzednio używany sprzęt prowadził pomiary punktowo. Urządzenie musiało zatrzymać się na drodze, odpowiedni ciężar uderzał w drogę i na tej podstawie czujnik mierzył ugięcia drogi. Pomiar był robiony co 100 metrów. Teraz wszystko to odbywa się w ruchu, a dzięki czujnikom laserowym pomiar jest ciągły – mówi Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Zebrane informacje o nieprawidłowościach w konstrukcji drogi pozwolą na lepsze przygotowanie ewentualnych remontów. – Będziemy wiedzieli na których odcinkach potrzebna będzie całkowita wymiana gruntu, a gdzie na przykład tylko wzmocnienie istniejącej konstrukcji – dodaje dyrektor Tabor.
(tora)
Laboratorium TSD skonstruowano w Danii i dotychczas używane było w kilku krajach Europy i w Australii. ZDW w Katowicach przy współpracy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie i ZDW w Łodzi, jako pierwszy zarząd dróg przeprowadzi badanie na całej swej sieci dróg.