Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 51/52 (1127/1128) Data wydania: 17.12.13

Zarabianie na ekranie

Na korytarzach raciborskich urzędów, obok doniczkowej zieleni, kwitnie płatna reklama. Za przyzwoleniem urzędników prywatna firma zainstalowała telewizory i bombarduje z nich petentów treściami reklamowymi. Starosta funduje jej nawet prąd.

Młyny urzędniczej machiny mielą powoli i każdy czasem musi odstać swoje w urzędzie. Zamiast wbijać wzrok w ścianę, raciborscy urzędnicy postanowili zafundować swoim petentom rozrywkę. Od wiosny ubiegłego roku, osoby odwiedzające magistrat i starostwo mogą się odprężyć oglądając bloki reklamowe wyświetlane na telewizorach. Towarzyszy im mało aktualny serwis informacyjny, najczęściej pokazujący pracę i sukcesy samorządu. W kwietniu ubiegłego roku pierwszy telewizor zamontowano w hallu przy Biurze Obsługi Klienta w Urzędzie Miasta w Raciborzu, a miesiąc później w korytarzu przy wydziale komunikacji w Starostwie Powiatowym w Raciborzu.  Zasada działania jest prosta, a potencjał reklamowy ogromny. Ludzie, spędzający czasem nawet kilkadziesiąt minut w kolejce w urzędzie, oglądają powtarzany w kółko blok reklamowy wyświetlany na ekranie telewizora. Firma zarządzająca telewizorami za umieszczenie 15-sekundowego spotu kasuje od zleceniodawcy 300 złotych.

Innowacja przy Batorego

Postanowiliśmy sprawdzić na jakich zasadach jest prowadzony biznes w urzędach i czy każdy przedsiębiorca może przynieść swój towar do urzędu celem nieskrępowanej reklamy. Okazuje się, że przedstawiciele firmy uzyskali zgodę na montaż nośników bez większego problemu. – Agencja reklamowa zwróciła się do prezydenta z prośbą o umieszczenie telewizora celem wyświetlania spotów informacyjnych,  w tym promujących Miasto Racibórz. Prezydent wyraził zgodę na stworzenie innowacyjnego systemu komunikacji urzędu z mieszkańcami Raciborza – tłumaczy Anita Tyszkiewicz-Zimałka. Komunikacja jest raczej jednostronna. Petenci, nie mając większego wyboru, wlepiają wzrok w telewizor, skąd dowiadują się gdzie kupić opony, wykonać USG czy... stiuningować auto.

Starosta płaci za prąd

Firma płaci urzędnikom za swoje nośniki, są to jednak kwoty raczej symboliczne. W Urzędzie miasta taka opłata to 10 zł + VAT. Do tego 55 złotych plus VAT miesięcznie za koszty prądu oraz 10 zł + VAT za korzystanie z urzędowego internetu. Starostwo stwarza jeszcze korzystniejsze warunki dla biznesu, gdyż tu opłata wynosi 1,97 brutto dziennie, a starosta funduje prąd do telewizora. Jeśli przyjąć, że Urząd Miasta dobrze policzył koszty zużycia energii elektrycznej (55 zł + VAT) to oznacza to, że pobierane przez starostę opłaty… nie pokrywają nawet kosztów prądu. W więc starostwo dopłaca do tego interesu. W Urzędzie Miasta stawki wynikają z zarządzenia prezydenta – w tym przypadku chodzi o wynajem powierzchni poniżej jednego metra kw. W Starostwie stawkę reguluje uchwała zarządu powiatu.

Stary program

Agencja reklamowa skusiła starostę i prezydenta możliwością wyświetlania pomiędzy reklamami materiałów urzędowych. Ta część współpracy jednak mocno kuleje. Na ekranach telewizora jeszcze w grudniu petentom starostwa serwowano serwis informacyjny z... października. – W grudniu na przedmiotowym monitorze powinien być emitowany listopadowy serwis – przyznaje Ewa Czajka-Swientek ze Starostwa Powiatowego w Raciborzu. – Serwis podsumowujący listopad dopiero 4 grudnia przekazano właścicielowi monitora i od 6 grudnia jest prawidłowo emitowany – dodaje. A co się dzieje, gdy agencja przyjmie zlecenie na reklamę, której wyświetlanie w urzędzie może być niestosowne? – Starostwo ma możliwość wstrzymania emisji reklamy jeśli uzna, że jej treść jest niestosowna lub łamie ogólnie przyjęte normy obyczajowe lub społeczne – słyszymy w Starostwie. Inaczej jest w Urzędzie Miasta. Referat Promocji UM akceptuje jedynie własne spoty promocyjne i komunikaty urzędowe.

Wstrzymujemy reklamy

Czy każdy może przytaszczyć do urzędu własny telewizor i przytwierdzić go do ściany czerpiąc z tego zyski? Czy każdy przedsiębiorca może zareklamować swój towar w urzędzie? Co, gdy z taką propozycją zwróci się sprzedawca ciągników rolniczych lub... obornika? Tu urzędnicy zaczynają się zastanawiać. – Raczej nie, ale Urząd Miasta rozważy poważnie każdą propozycję współpracy z osobna – zapewniają przy Batorego. – Obecnie starostwo odchodzi od wynajmowania powierzchni reklamowych w swej siedzibie. Planuje się zakup własnego monitora na którym emitowane będą wyłącznie materiały powiatowe. Emisja reklam zostanie wstrzymana – zapewnia Ewa Czajka-Swientek.

Adrian Czarnota