Junior nowinki: Wspieramy dwujęzyczność
Dzieci w Polsce mają najlepsze warunki i możliwości nauki języka niemieckiego. Mogą się go uczyć w przedszkolach i szkołach. Dzieci mogą korzystać z pomocy nauczycieli języka niemieckiego, którzy posługują się nim jak ojczystym oraz obecności mniejszości niemieckiej dysponującej bogatą ofertą oświatową i kulturalną.
Dlatego nasze przedszkole ukierunkowane jest na nauczanie i wychowanie dwujęzyczne, dbając o najwyższy poziom kształcenia oraz wszechstronny rozwój wszystkich dzieci. Nasze dzieci edukujemy w obu językach, zarówno polskim jak i niemieckim.
W Przedszkolu „Elfik Junior” program edukacji dwujęzycznej oparty jest na koncepcji immersji. Metoda ta umożliwia bardzo intensywny kontakt z drugim językiem. Formalna nauka języka niemieckiego została zastąpiona nauką w sposób naturalny i nieświadomy poprzez zabawę, taniec, wykonywanie czynności manualnych i motorycznych, naśladowanie i powtarzanie wyrażeń, piosenek, rymowanek. Dzięki stałej obecności języka niemieckiego staje się on narzędziem, poprzez które dziecko poznaje świat. Dzieci mają możliwości przyswojenia języka w sytuacjach autentycznych, co umożliwia zrozumienie go na podstawie kontekstu sytuacyjnego.
Aby osiągnąć sukces programu dwujęzycznego spełniamy określone warunki:
• kontakt z językiem mniejszości w przedszkolu jest intensywny – około 50 % udziału tego języka we wszystkich sytuacjach komunikacyjnych,
• wszyscy uczestnicy programu: nauczyciele, dzieci, dyrektor, rodzice znają i akceptują zasady edukacji dwujęzycznej,
• nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje: kompetencje pedagogiczne uprawniające do prowadzenia zajęć w grupach przedszkolnych, kompetencje w zakresie języka polskiego oraz kompetencje w zakresie języka mniejszości.
Dzieci w pełni akceptują stałą obecność dwóch języków i chętnie uczestniczą w dwujęzycznym życiu przedszkola.
Kształcenie dwujęzyczne daje dzieciom dobre przygotowanie do funkcjonowania w wielojęzycznej, wielokulturowej, integrującej się Europie. Przyczynia się też do ukształtowania w nich postawy tolerancji wobec innych kultur i eliminowania stereotypów.