Droga Racibórz – Pszczyna. Który wariant najlepszy?
Rudnik, Racibórz, Kornowac. Projekt budowy drogi łączącej nasz powiat z Rybnikiem i Pszczyną właśnie wszedł w fazę konsultacji społecznych. Z tej okazji rada gminy Kornowac, przez którą ma przebiec znacząca część nowej drogi, zaprosiła na swoje obrady projektanta owej drogi, Macieja Kotysia. On zajął się wyrysowaniem szlaków, którymi mogłaby biec regionalna droga na odcinku od Rudnika do Rybnika.
Zgodnie w wytycznymi w przypadku projektowania takich inwestycji, projektanci są zobowiązani do przedstawienia kilku wariantów przebiegu drogi. Jednak wydaje się to formalnością, gdyż tak na terenie Raciborza, jak w Kornowacu nikt nie wyobraża sobie, że nowa droga przebiegnie innym szlakiem niż czarny. W Kornowacu przyznali, że teren pod ową drogą od dawna był zabezpieczany przez samorząd tak, aby nikt nie budował w jego rejonie. Plany budowy łącznika Raciborza z Rybnikiem i dalej Pszczyną miały powstać jeszcze przed drugą wojną. Temat powrócił około 30 lat temu, a dziś jesteśmy świadkami pierwszego kroku w jego realizacji.
Poniżej przedstawiamy mapy z naniesionymi wariantami przebiegu trasy. Na podstawie tych materiałów mieszkańcy miasta i gmin będą mogli wypowiedzieć swoją opinię podczas konsultacji społecznych, które będą ogłaszać urzędy.
Czarny wariant drogi został wytyczony tak, że maksymalnie zminimalizuje potrzeby ewentualnych wyburzeń. Pozostałe szlaki (fioletowy, pomarańczowy, zielony, niebieski, szary) już dla samych projektantów wydają się zbyt skomplikowane do realizacji. Są jednak wymogiem formalnym podobnych projektów i teoretycznie mogą być wybudowane.
(woj)
Harmonogram dalszych formalności związanych z projektem:
- do końca maja 2014 mają zakończyć się konsultacje społeczne
- w czerwcu 2014 r. na podstawie konsultacji społecznych ma powstać raport o opinii społecznej, dołączony do wniosku o decyzję środowiskową
- do sierpnia 2014 r. ma powstać projekt techniczny do wybranego wariantu
- do września 2014 r. trwać będzie inwentaryzacja środowiskowa
- do końca 2014 r. ma zostać wydana decyzja środowiskowa
- do czerwca 2015 r. ma być gotowy projekt budowlany i prace geodezyjne
- do sierpnia 2015 r. mają zostać ukończone procedury podziału nieruchomości
- do końca 2015 r. ma zostać wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
- do czerwca 2016 r. mają zostać ukończone prace przy projekcie wykonawczym (m.in. z kosztorysem)
- do końca 2016 r. mają zostać ukończone wszelkie procedury i formalności
- w 2017 r. ma zostać wbita pierwsza łopata przy budowie drogi
- 2021 r. to termin, w którym przewiduje się oddanie drogi do użytku
Ani fioletowy, ani niebieski, radni nową drogę widzą w czarnym kolorze
Kornowac. Maciej Kotyś wyjaśniał radnym, że w gminie Kornowac fioletowy wariant drogi jest praktycznie nie do zrealizowania, gdyż wymagałby wyburzenia wielu domów mieszkalnych. Radni zauważyli, że zniknąłby lubiany przez wielu Łapacz, a także niedawno otwarty Zodiak. Ponadto szlak ten prowadzi przez tereny aktywnych mas ziemi, gdzie poza stabilnością gruntu koliduje m.in. z przewodami wysokiego napięcia.
Wariant niebieski zahacza o tereny gminy Pszów, której samorząd podobno nawet o takich planach nie wie. Wiadomo, że Pszów bardziej jest zainteresowany połączeniem drogowym tzw. drogą południową z Wodzisławiem Śląskim i Jastrzębiem, a niebieski szlak jako wymagana alternatywa musiała być w projekcie zawarta.
Radni gminy Kornowac przyznali, że są zadowoleni z tego, że prace związane z drogą Racibórz – Pszczyna ruszyły. Nie mieli zastrzeżeń co do czarnego wariantu przebiegu trasy. – To wielka szansa dla naszej gminy – mówił przewodniczący rady Mirosław Małek.
(woj)