Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 43 (1172) Data wydania: 28.10.14
Czytaj e-gazetę

A co z koleją?

Kontynuujemy dyskusję na temat przyszłości naszego regionu. Ta nie może się odbyć, bez skomunikowania go z resztą kraju. – Musimy też sobie odpowiedzieć na pytanie: czego nam potrzeba jeśli chodzi o transport kolejowy? Życzliwi powiedzą, że pendolino. A tak szczerze – dlaczego nie pendolino? – pyta Gabriela Lenartowicz, kandydatka PO do Sejmiku Śląskiego.

 

– Uważam, akurat odwrotnie niż w przypadku dróg, że  inwestycją, która może przyspieszyć, a wręcz warunkować rozwój naszej części województwa jest szybkie połączenie kolejowe przez  Czechy na południe Europy – przyznaje na naszych łamach Gabriela Lenartowicz. Teraz pendolino będzie dojeżdżać do Katowic, a  już dawno jeździ z Bohumina do Wiednia i dalej na południe Europy. – Wydaje się więc oczywiste, że trzeba wypełnić białą plamę by pendolino dojeżdżało też z Katowic dalej na południe.  Bo to nas połączy ze światem. Bo nadzieja,  że sieć połączeń – nawet wyremontowana –  będzie w naszym subregionie, w najbliższej perspektywie służyła do transportu lokalnego w tym dojazdów do pracy, wydaje się płonna – zauważa.

Nikt tego nie ma

W świat prowadzi szybka kolej, a co z lotniskami? Czy potrzebne nam w subregionie lotnisko? – Jeśli odpowiedź brzmi tak, to deklarację o nieskładaniu pustych obietnic trzeba by włożyć między bajki… Nie, odrębnego lotniska budować nie potrzeba, ale o lotniskach też trzeba myśleć... Zaskoczenie?  Proszę sobie wyobrazić jaki impuls rozwojowy może  mieć szybkie połączenie kolejowe Katowice – Bohumin.  Wtedy będziemy w centrum połączenia z trzema lotniskami: bo teraz możemy korzystać z dwóch – Pyrzowic i Balic, a może nam dojść Ostrawa... Nikt w tej części Europy nie ma trzech lotnisk połączonych autostradami (A1 i A4) i dobrą, szybką koleją – przekonuje Gabriela Lenartowicz.

Kanał uzupełni wizję

Czy to znaczy, że do idei wielkiego intermodalnego centrum logistycznego w naszym subregionie tylko krok? Czy to aby nie idee fix na wyrost? – Dziś na świecie nic nie jest ,,na wyrost”, więc dlaczego mamy uciekać od rzeczy wielkich? Tak naprawdę nasz subregion leży w miejscu, gdzie stykają się szlaki komunikacyjne nie tylko transeuropejskie, czasami też eurazjatyckie. I my, naprawdę, możemy być  intermodalnym centrum transportowym – kolejowo-drogowym. Może wtedy właśnie  będzie czas wracać do drogi wodnej Odra – Dunaj, jako dopełnienie tej wizji? – mówi.

Czy to aby nie zbyt wizjonerskie?

– Pewnie tak, ale jeśli na końcu jakiejś drogi nie ma celu, to po co budować drogę? Nie chodzi przecież o to, by proponować fatamorganę. Chodzi o to, że gdy będziemy mieć ,,z tyłu głowy”, w długofalowej wizji, właśnie coś takiego, to robiąc rzeczy potrzebne na dziś dla regionu, możemy  myśleć o celu, który nam przyświeca. Od zawsze, każde centra gdzie krzyżują się szlaki handlowe i gospodarcze rozwijały się szybciej niż inne. Bo w takim miejscu warto inwestować, a jak się inwestuje to są miejsca pracy, jest przepływ ludzi i jest miejsce na innowacje, na nowe idee, nowe technologie. Bo nowe rzeczy rodzą się z reguły na styku różnych idei i różnych potrzeb. Tak, to jest właśnie myślenie do przodu, ale przecież myśląc o rozwoju, o zamożności subregionu nie chodzi o wymyślenie, że np. trzeba w parku postawić ławkę, albo otworzyć któryś z kolei sklep spożywczy. Te wszystkie parki i te sklepy same powstaną, jeśli pomyślimy o tym jak urządzić śląski dom po naszymu. Tak, to wymaga czasu i to nie stanie się samo z godziny na godzinę, ani nawet z roku na rok. Ale myślenie ,,byle do jutra” niczego dobrego nam prócz tego siermiężnego i niezmiennego jutra nie przyniesie. Nie zapewni nam przyszłości takiej, jakiej chcemy dla nas, dla swoich dzieci i ich dzieci – dla całych pokoleń. Alternatywą jest zbudowanie palisady, a potem to już tylko ,,ekologiczna droga do rezerwatu”. Oczywiście, można takiego wyboru dokonać, tylko trzeba zadać sobie pytanie i każdy z nas musi zadać sobie to pytanie; czy mieszkańcy naszego województwa chcą mieszkać w rezerwacie? Jestem przekonana, że nie – zapewnia.

(r)