Ekonowiny: Zainteresować ekologią
11 kwietnia w Auli Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu wręczono dyplomy laureatom konkursu na utworzenie ekopracowni.
Konkurs był skierowany do organów prowadzących placówki oświatowe z terenu województwa śląskiego, a jego przedmiotem było utworzenie ekopracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, chemiczno-fizycznych czy geologicznych. Z 53 złożonych wniosków dofinansowanie uzyskały 24 w kwocie 780 000,00 zł. –W lipcu ubiegłego roku Fundusz ogłosił konkurs pn. „ZIELONA PRACOWNIA_PROJEKT”, którego celem było nagrodzenie najlepszych projektów ekopracowni, których przyszła realizacja wpłynie znacząco na podniesienie świadomości ekologicznej uczniów z terenu województwa śląskiego poprzez uatrakcyjnienie warunków nauczania oraz zastosowanie kreatywnych rozwiązań zagospodarowania przestrzeni szkolnej” – przypomniał podczas uroczystości prezes Andrzej Pilot. Dodał, że rozstrzygając Konkurs Fundusz postanowił przyznać dofinansowanie w formie dotacji autorom nietuzinkowych pomysłów na zagospodarowanie sali lekcyjnej na cele ekologiczne, doceniając zaangażowanie zarówno pracowników jak i uczniów szkoły w przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej.
Dofinansowane uzyskało wówczas 21 projektów, które wyróżniały się kreatywnością i pomysłowością w sposobie zagospodarowania pracowni. Mając na uwadze wysoki poziom złożonych prac, Fundusz przeznaczył 130 000,00 zł na nagrody. Kontynuację stanowił przeprowadzony w listopadzie ubiegłego roku konkurs pn.: „ZIELONA PRACOWNIA” skierowany do organów prowadzących placówki oświatowe z terenu województwa śląskiego, w tym do nagrodzonych w konkursie pn. ZIELONA PRACOWNIA_PROJEKT, a jego przedmiotem było utworzenie ekopracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, chemiczno-fizycznych czy geologicznych.
–Przy ocenie wniosków wzięto pod uwagę przede wszystkim różnorodność pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni, dostosowaną do grup wiekowych uczniów. Istotnym kryterium wyboru był także pomysł na zagospodarowanie pracowni, jej funkcjonalność, wykorzystanie przestrzeni oraz innowacyjność zaproponowanych rozwiązań – poinformował Agnieszka Siemińska, zastępca prezesa Funduszu. Podkreśliła, że pod uwagę wzięto również dostosowanie i wykorzystanie pracowni przez jak największą liczbę uczniów. Dotacje zostaną przeznaczone na utworzenie i modernizację pracowni biologicznych, geograficznych fizycznych i chemicznych poprzez zakup nowoczesnego sprzętu (tablic interaktywnych, projektorów, sprzętu komputerowego) pomocy dydaktycznych (zestawów doświadczalnych, mikroskopów, odczynników, okazów przyrodniczych, modeli organów) wsparte wyposażeniem pracowni w nowoczesne i ergonomiczne meble: krzesła, biurka, stoły doświadczalne, gabloty, szafy czy stojaki na mapy. Wkładem własnym gmin będzie przeprowadzenie remontów sal, w tym modernizacji oświetlenia, instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, zamontowanie rolet zewnętrznych oraz wymiany podłóg i drzwi.
(eco)