Zapytaj prawnika
Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny
Zawierając umowę przez internet (np. zakupu) warto pamiętać o prawie i terminie do odstąpienia od tej umowy.
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może bowiem w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się dla umowy obejmującej jedną rzecz w momencie otrzymania jej przez konsumenta, a gdy umowa dotyczyła wielu rzeczy, które dostarczane są osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej. Natomiast jeśli umowa polegała na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej rzeczy. Przy pozostałych umowach (np. zlecenia) – termin rozpoczyna bieg od dnia zawarcia umowy.
WAŻNE!
Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 14 dniach od momentu jej otrzymania.
Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Jeśli przedsiębiorca na swojej stronie internetowej zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może z niej skorzystać.
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta, zwrócić wszystkie dokonane przez niego płatności.
Masz problem prawny? Pisz: redakcja@nowiny.pl