Odpowiedzialność hotelu
Zapytaj prawnika. Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny
Dziś znów w temacie wakacyjnych wyjazdów, a mianowicie o odpowiedzialności hotelu za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osoby korzystające z usług hotelu. Odpowiedzialność ta wynika wprost z przepisów kodeksu cywilnego i nie można jej ograniczyć ani przez odpowiedni zapis w umowie z klientem, regulaminie ani wywieszkę w recepcji o takiej treści.
Rzeczą wniesioną jest rzecz, która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajduje się w tym hotelu a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym.
Odpowiedzialność jest ograniczona:
• do stukrotnej należności za dostarczony pokój liczonej za jedną dobę,
• ale maksymalnie do pięćdziesięciokrotnej należności za zakwaterowanie liczonej za dobę za jedną rzecz.
Hotel nie odpowiada jednak:
• gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej
l• ub wskutek siły wyższej (np. tornado)
• albo powstała wyłącznie z winy poszkodowanego, osoby mu towarzyszącej, zatrudnionej u niego lub odwiedzającej (np. kradzież z pokoju na parterze, gdy gość zostawił otwarte okno).
Uwaga:
pojazdów mechanicznych i rzeczy w nich pozostawionych oraz żywych zwierząt nie uważa się za rzeczy wniesione. Hotel odpowiada za nie jeśli została zawarta umowa przechowania.
Ważny termin:
szkodę należy zgłosić niezwłocznie; roszczenie przedawnia się po 6 miesiącach.