Ruch ciężarówek wzrósł o 264%!
Bez obwodnic czeka nas zakorkowana przyszłość
Do rajców Raciborza trafił urzędniczy raport o stanie prac nad budową obwodnic miejskich. Przekaz drogowców jest alarmujący: przepustowość ruchu jest na wyczerpaniu.
Już w 2004 roku dokonywano wpisów w planie zagospodarowania przestrzennego przewidując tam przebieg obwodnicy na trasie między Opawą, Raciborzem, a Opolem. Miała zaczynać się w Ocicach, biec przez Płonię do skrzyżowania ul. Piaskowej z ul. Rybnicką. Rok później w dokumentach planistycznych pojawił się przebieg szosy z Pszczyny do Opola, przez Racibórz biegnącej od Brzezia do Miedoni. Przewidziano budowę nowych mostów i dwupoziomowych skrzyżowanń.
Nowe drogi dla tranzytu są niezbędne, bo natężenie ruchu wzrosło w Raciborzu o 50% – jeśli chodzi o samochody osobowe, a w przypadku ciężarowych ciężkich nawet o 264%! Najgorzej jest w porannym i popołudniowym szczcie komunikacyjnym.
Z raportu dla radnych wynika, że raciborskie skrzyżowania układające się w ciągu DW 935 od DK 45 do centrum handlowego Auchan charakteryzuje aż 70-procentowy wskaźnik wyczerpania przepustowości. Oznacza to wysokie zagrożenie funkcjonowania układu drogowego Raciborza i narastający problem utraty przepustowości całego korytarza DW 935 w Raciborzu. Drogowcy ustalili, że pogłębia się zjawisko obciążenia DW 919 (Ostróg i trasa centrum – Markowice), a bliskie wyczerpania przepustowości jest skrzyżowanie Reymonta – Rybnicka DW 935 (rondo na placu Mostowym i dalej). Nastąpiło również znaczne dociążenie ruchem drogi powiatowej Ocicka – Opawska – Łąkowa (rondo na tzw. Świńskim Rynku).
Od 28 lutego 2012 roku magistrat dysponuje umową o współpracy z 5 gminami, na mocy której finansuje dokumentację Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, traktowanej jako obwodnica miejska. Wykonuje ją firma EGIS Poland za 3,3 mln zł (35% płacą gminy, resztę pokrywa samorząd województwa). Do tych kosztów trzeba było dołożyć ponad pół miliona złotych za kontrolę wykonania dokumentacji oraz prace geodezyjne (RPI oraz EGIS). Postęp prac nad dokumentacją komentuje wiceprezydent Raciborza Wojciech Krzyżek. – Czekamy na decyzję z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ma być wydana do końca września.
Wniosek o dofinansowanie naszego projektu możemy złożyć do końca roku – zaznacza.
W maju tego roku Racibórz zawarł porozumienie z GDDKiA na opracowanie dokumentacji wschodniej obwodnicy na odcinku od zaplanowanego w ramach RDRP skrzyżowania przy ul. Piaskowej, wzdłuż wałów Ulgi, mostem przez Odrę do Studziennej i połączenia z DK 45 w gminie Krzyżanowice.
(ma.w)
Natężenie ruchu w Raciborzu
• Droga Krajowa nr 45 (od Sudołu do Miedoni) – 4 872 pojazdy na dobę
• Droga Wojewódzka nr 935 (wylot w stronę Rybnika) – 10 089 pojazdów na dobę
O ile wzrosło natężenie ruchu w ostatnich latach?
• Na ul. Reymonta – 70% wzrostu natężenie ruchu
• Ostróg – 70%
• DK 45 od ronda Solidarności – 15%