Bruk zamiast asfaltu . Mieszkańcy obawiają się hałasu
Wkrótce ruszy przebudowa fragmentu ulicy Długiej – od placu Wolności do początku deptaka i placu Ofki Piastówny. Robotnicy zerwą asfalt i położą w jego miejsce kostkę brukową.
Zastąpienie asfaltu kostką brukową budzi niepokój mieszkańców bloków i kamienic przy końcu ulicy Długiej. – Byłem na ulicy Chopina. Co godzinę przejeżdża tam 70 samochodów. Proszę posłuchać, jaki to jest huk... – powiedział jeden z mieszkańców podczas zorganizowanego w Urzędzie Miasta Racibórz spotkania.
Bez spowalniaczy ani rusz
Temat przebudowy ulicy Długiej i planu jej kompleksowej rewitalizacji monitoruje radny Wiesław Szczygielski. Po konsultacjach z mieszkańcami lobbował on w urzędzie o wprowadzenie do projektu przebudowy drogi wysp zwalniających. Wiadomo już, że jedno takie wyniesienie powstanie w miejscu nowego przejścia dla pieszych (na wysokości nieczynnej już apteki). W urzędzie zgodzono się również co do konieczności lokalizacji drugiej wyspy kilkadziesiąt metrów dalej – tak aby kierowcy, zwolniwszy przed pierwszym progiem, nie dociskali od razu pedału gazu.
Trzy rodzaje kostki
Układ komunikacyjny pozostanie bez zmian. – Przywracamy jedynie nawierzchnię do takiej, jaka kiedyś tam była, bo pod tym asfaltem jest kostka granitowa – mówi Andrzej Szczurek, pracownik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Racibórz. Materiał o największych
wymiarach zostanie położony na jezdni drogi, nieco drobniejsza kostka zostanie użyta do wykonania parkingu. Chodnik dla pieszych zostanie wykonany z drobnej kostki przetykanej większymi płytami.
– Jeśli ta kostka będzie dobrze wyszlifowana i położona, a nadzór nad inwestycją będzie odpowiedni, to nie powinno być problemów z nadmiernym hałasem – mówi radny W. Szczygielski. Wtóruje mu prezydent Mirosław Lenk, który zapowiada dopuszczenie do nadzoru przedstawicieli mieszkańców.
Kosztowna sprawa
Przetarg na przebudowę fragmentu ulicy Długiej został już rozstrzygnięty. O zlecenie ubiegało się osiem firm. Przy wyborze wykonawcy kierowano się zarówno ceną, jak i okresem gwarancji oraz terminem wykonania przedsięwzięcia. Najkorzystniejszą ofertę złożyło A&M Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Mateusza Kühna. Budowlańcy z Krzyżanowic przebudują mierzący 130 metrów odcinek drogi za 304 000 złotych. Będą mieli na to 120 dni od momentu podpisania umowy, do czego ma dojść na dniach.
Wojtek Żołneczko
A może lepiej bez samochodów w centrum?
Część mieszkańców, która wzięła udział w spotkaniu w magistracie (24 listopada) zwróciła uwagę, że skoro na drogach w ścisłym centrum miasta dominuje bruk, to powinno się je wyłączyć z ruchu samochodowego. – Tak jest w wielu miastach na Zachodzie. W Polsce tak jest w Krakowie i to jest rozwiązanie docelowe – twierdzi prezydent Mirosław Lenk. Zaznacza, że jego zdaniem powinno dążyć się do ograniczenia liczby samochodów w centrum. Prezydent żałuje decyzji rady miasta o wyłączeniu placu Długosza ze strefy płatnego parkowania. – Teraz wszystko się korkuje. My się kiedyś wykończymy przez te samochody – zauważa prezydent i dodaje, że w przyszłości trzeba będzie wrócić do rozwiązania tego problemu.