Ekonowiny: Szansa na wyjątkową lekcję
Wojewódzką lekcją o wodzie z udziałem marszałka województwa śląskiego Wojciecha Saługi 20 czerwca 2017 r. rozpoczęła się największa do tej pory kampania edukacyjno-informacyjna GPW o wodzie pn. „300 H20 Lubię to!”.
Na pierwszą publiczną lekcję o wodzie zorganizowaną w salach Teatru Śląskiego, stawiło się ponad 100 uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów z Katowic, Mysłowic oraz Piekar Śląskich. Rozpoczął ją marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa, który mówił, że warto uświadamiać młodzieży, że woda obok powietrza jest najważniejszym elementem wpływającym na zdrowie i życie. Należy więc uczyć w jaki sposób o jej jakość dbać i właściwie wykorzystywać – stwierdził marszałek Wojciech Saługa.
Lekcja o wodzie składała się z części merytorycznej w formie wykładów połączonych z konkursami, a także z warsztatów, podczas których uczniowie brali udział w ciekawych eksperymentach i zajęciach interaktywnych. W trakcie spotkania odbywały się też warsztaty dziennikarskie dla uczniów szkół gimnazjalnych i średnich.
W ten sposób zainaugurowano czteromiesięczną kampanię edukacyjno-informacyjną Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, która dofinansowana została ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Prezes GPW Lukasz Czopik zapowiedział, że w trakcie kampanii odbędzie się wiele ciekawych warsztatów i wycieczek do obiektów GPW, zaplanowano eksperckie prelekcje, pikniki i ekologiczne plenery fotograficzne. Będzie stworzona strona internetowa stanowiąca kompendium wiedzy o roli wody w przyrodzie. Witryna będzie informować o aktualnościach związanych z realizacją projektu, szkoleniach, warsztatach, prelekcjach, przebiegu olimpiady oraz prezentować w formie cyfrowej pomoce dydaktyczne dla szkół w postaci wydawnictw i filmów.
Kampania nasza – mówił prezes Łukasz Czopik – to okazja, aby, przez prowadzoną niekonwencjonalnymi metodami, edukacją zwrócić uwagę na preferowanie ekologicznych i ekonomicznych zasad gospodarowania wodą. Woda powinna być traktowana jako cenny surowiec, a nie jak towar podlegający prawom rynku. Tym istotniejsza jest zmiana świadomości ekologicznej młodych mieszkańców regionu i codziennych zachowań uczniów oraz ich opiekunów na bardziej ekologiczne – dodał prezes Czopik.
Akcja „300 H20 Lubię to!” adresowana jest do młodzieży ze wszystkich szkół województwa śląskiego, choć jej pierwszymi i głównymi bohaterami są uczniowie ze szkół objętych patronatem Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. Dla najaktywniejszych placówek oświatowych i uczestników przewidziano nagrody, którymi będą m.in. nowoczesne telewizory. Specjalne nagrody otrzymają też laureaci wakacyjnego konkursu ogłoszonego w, rozdanym zarówno uczestnikom pierwszej lekcji jak i dostarczonym do szkół patronackich, Ekoporadniku – wydawnictwie pełnym informacji i zagadek o wodzie.
(eco)