Są postulaty, są pieniądze do podziału
Do tej pory przydział pieniędzy budżetowych dla organizacji pozarządowych odbywał się w dużej mierze na zasadzie uznaniowości. Teraz ma się to zmienić. Zdaniem prezydenta Mieczysława Kiecy fundusze trafią do jednostek działających prężnie i przejrzyście. Jest o co walczyć. Do podziału jest ok. milion zł, z czego ok. 850 tys. pochodzi z opłat akcyzowych za sprzedaż alkoholu na terenie miasta. Pieniądze będą dzielone w konkursach otwartych. Mieczysław Kieca nie ukrywa, że do zagospodarowania są nowe obszary działalności organizacji pozarządowych, jak chociażby ekologia. Powstanie katalog zdań, które mogą być powierzone tego typu grupom, a dotąd były wykonywane przez inne podmioty.
Tu wszystko się zaczyna
Wodzisław obok 14 miast w Polsce wzięło udział w przedsięwzięciu pn. „Gmina tu wszystko się zaczyna”. Za pieniądze Instytutu Inicjatyw Pozarządowych organizowano spotkania z organizacjami pozarządowymi. Początkowo zainteresowanie było znikome. Ostatecznie w rozmowach uczestniczyli przedstawiciele 15 organizacji. O dziwo pojawiły się jedynie dwa kluby sportowe, które otrzymują co roku pieniądze na znaczną część swojej działalności.
Pełnomocnik prezydenta
Ostatecznie uzgodniono postulaty. Powołany zostanie pełnomocnik prezydenta ds. organizacji pozarządowych. – Nie będziemy tworzyć nowego etatu. Zadania te pełnić będzie osoba już pracująca w urzędzie – mówi Mieczysław Kieca. Ponadto organizacje mają mieć możliwość korzystania ze sprzętu komputerowego w urzędzie miasta jak i w dzielnicach. Kolejnym wspólnym zadaniem jest stworzenie strony internetowej dla organizacji pozarządowych. Miasto ma także pomagać w pozyskaniu środków zewnętrznych z innych źródeł.
Z korzyścią dla miasta
Nie brakuje także obowiązków jakim powinny sprostać działacze. Muszą m.in. przestrzegać terminów określonych w umowach i celowości wydatków. Ich obowiązkiem jest informowanie gminy o swoich planowanych przedsięwzięciach z wyprzedzeniem. Powinny także aktualizować swoje teleadresowe bazy danych, a także prowadzić działalność reklamową i promocyjną zgodną ze strategią miasta.
(raj)