Odpowiedzialni za przyszłość Europy
Projekt rozpoczął się we wrześniu 2006 roku. Gimnazjaliści realizowali go wspólnie z rówieśnikami z Anglii, Niemiec, Czech i Portugalii pod hasłem „Czy młodzi mogą być współodpowiedzialni za przyszłość Europy?”
Jak oszczędzać?
W ramach programu uczniowie prowadzili arkusze badawcze na temat tego w jaki sposób Polska pobiera energię i jakie są prognozy zapotrzebowania na energię w przyszłości. Podsumowaniem tych działań była wizyta w Elektrowni Rybnik i zorganizowanie Szkolnego Tygodnia Energii. Udział w projekcie był również okazją do tego, aby poznać szczegóły dotyczące wykorzystywania energii na przestrzeni wieków i zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym względzie.
– Powstały dwie prezentacje na ten temat: „Jak można oszczędzać energię w domu?” i „Ochrona środowiska”. Ponadto przygotowaliśmy przedstawienie pt. „Kongres smogów”, które zostało zaprezentowane w czasie wizyty naszych uczniów w Anglii – mówi Małgorzata Rduch, koordynatorka projektu.
Bariery przełamane
Młodzi ludzie docenili także inny aspekt projektu. Możliwość wyjazdów do krajów partnerskich była dla nich najlepszą formą nauki nie tylko języka, ale również nabycia wiedzy dotyczącej kultury i tradycji tych państw.
W kwietniu miałam możliwość wyjazdu do Anglii. Troszkę obawiałam się, że mój angielski nie jest dość dobry. Jednak rodzina, u której mieszkałam, pomogła mi wyzbyć się tej bariery, co niezwykle ułatwiło mi pobyt – mówi Natalia.(red)