Urzędnicy wyślą sms-a z informacją
Miasto przymierza się do uruchomienia komunikatów esemesowych dla poprawy kontaktów z mieszkańcami. – Zaczęło się od powiadamiania kryzysowego. Okazało się, że jest problem z dotarciem do ludzi. Mieszkańcy mówią też, że jest Rydułtowskie Centrum Kultury, a nigdzie nie ma repertuaru. Tłumaczenia, że przecież są afisze, internet, to za mało – mówi Krzysztof Jędrośka, sekretarz miasta.
Nie jest to drogie
Urzędnicy wpadli na pomysł, by sprawdzić, ile kosztowałoby uruchomienie i prowadzenie serwisu sms. Krótkie wiadomości dostawaliby wszyscy mieszkańcy, którzy wyrażą chęć. Byłyby to informacje o repertuarze RCK czy sprawach załatwianych przez mieszkańców w urzędzie miasta. Kilka firm przysłało oferty. Okazało się, że rocznie usługa nie przekroczy 5 tys. zł. – Nie jest to drogie – mówi sekretarz.
Zapisy sms-em
Szczegóły będą znane po wyłonieniu firmy, która będzie dostarczać usługę. Wstępnie mówi się o uruchomieniu serwisu w marcu. Aby skorzystać z niego, zainteresowani mieszkańcy będą musieli wysłać sms pod podany numer. Zapiszą się tym samym do bazy użytkowników. Baza będzie aktualizowana raz na kwartał.
W Rybniku to działa
Podobny serwis działa od lipca 2006 roku w Rybniku. Nazywa się UM Rybnik SMS. Do tej pory usługa zgromadziła około 3600 abonentów. – Wszyscy zainteresowani serwisem otrzymują bezpłatnie ogólne, bieżące informacje o mieście lub urzędzie miasta, np. terminy wymiany dokumentów lub płacenia podatków, zmiany w organizacji ruchu drogowego, organizowane imprezy na terenie miasta – mówi Lucyna Tyl, rzecznik Urzędu Miasta Rybnika. Abonent płaci tylko cenę smsa aktywującego usługę (zależy ona od taryfy abonenta), cała reszta jest bezpłatna. W 2010 roku wysłano 54 informacje, głównie z zakresu działania miasta (remonty dróg, podatki, imprezy kulturalne), w tym również bieżące informacje wysyłane do zdefiniowanych grup odbiorców, np. do radnych o terminach posiedzeń komisji rady miasta. Całkowity koszt obsługi systemu w roku 2010 wyniósł 9,7 tys. zł. Miesięcznie rejestruje się około 20 nowych abonentów. – Jako że usługa cieszy się sporym zainteresowaniem, planowana jest dalsza rozbudowa systemu, m.in. w zakresie spraw załatwianych w wydziale komunikacji (np. rejestracja pojazdów) – dodaje Lucyna Tyl.
(tora)