Nie przesuną drogi w las, bo tam mieszkają… żaby
Po zapoznaniu się ze wstępnymi wariantami przebiegu drogi mieszkańcy ulicy Leśnej w Skrzyszowie obawiają się, że mogą zostać pozbawieni wyjazdu z domów. Dlatego w ramach konsultacji społecznych na temat przebiegu drogi południowej do Urzędu Gminy w Godowie wpłynęło już sporo wniosków. Mieszkańcy żądają, by została ona odsunięta od ich domostw w stronę autostrady.
Bronią swojej ulicy
– Chcemy mieć zapewniony bezproblemowy wyjazd z naszych domów. Obawiam się, że inaczej nasza ulica zostanie zlikwidowana – przekonuje radny Stanisław Tatarczyk ze Skrzyszowa, który mieszka przy Leśnej. Mieszkańcom nie podoba się również wizja ruchliwej drogi tuż pod oknami. Z propozycjami mieszkańców zgadzają się godowscy urzędnicy. Wystosowali już pismo do pracowni, która opracowała koncepcję środowiskową. – Chcemy by projektowana droga, a wraz z nią i rondo zostały, na tyle ile to możliwe, przesunięte jak najbliżej autostrady – wyjaśnia Mariusz Adamczyk, wójt Godowa. Jego zdaniem to korzystniejszy wariant, ponieważ uda się uniknąć części wyburzeń. – Zamiast trzech domów zostanie wyburzony jeden oraz ewentualnie leśniczówka – wyjaśnia.
Żaby staną na przeszkodzie?
Nie wiadomo jednak czy wnioski mieszkańców i urzędników zostaną wzięte pod uwagę. Na przeszkodzie może stanąć… rzadki gatunek żab. W części lasu, która przy uwzględnieniu wniosków musiałaby zostać wycięta, znajduje się ich duże siedlisko. Czy zatem przesunięcie drogi będzie w ogóle możliwe? – Ja nie odpowiem czy ważniejsze są żaby czy ludzie. Nasza firma wyznacza pewien korytarz oddziaływań środowiskowych, w którym poruszać się będą wykonawcy projektu technicznego. Przy jego tworzeniu musimy wziąć pod uwagę wytyczne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczące minimalnej odległości od autostrady oraz minimalnej odległości oddziaływań na środowisko. Pewne możliwości by przesunąć drogę są. Ale na pytanie o ile, odpowiedzieć będą musieli wykonawcy projektów technicznych, którzy zajmą się opracowaniem dokładnego przebiegu drogi – odpowiada Jacek Seweryński z firmy Euroekspert, która zajęła się opracowywaniem wariantów oddziaływań inwestycji na środowisko.
Artur Marcisz