Droga Główna Południowa – który wariant wybiorą?
W połowie kwietnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska otrzyma wyniki badań środowiskowych prowadzonych w terenie i wyda decyzję co do przebiegu Drogi Głównej Południowej. Wiele wskazuje na to, że zaakceptowany będzie wariant pierwszy – najkorzystniejszy pod względem ochrony środowiska. Zakłada on, że trasa (od strony Raciborza) przebiegać będzie zachodnią stroną Rydułtów, wschodnią stroną Pszowa, dalej po południowej stronie Wodzisławia i południowej stronie gminy Mszana. Włączy się do drogi wojewódzkiej 933 w niewielkiej odległości od granic Jastrzębia-Zdroju. Zanim jeszcze zapadnie ostateczna decyzja władze Wodzisławia, jako lider projektu, rozpoczną badania geologiczne na tym terenie. Będzie wówczas wiadomo, czy rodzaj podłoża nie wyklucza przeprowadzenia inwestycji w tym miejscu.
POWIAT
Do 15 kwietnia firma wykonująca badania środowiskowe musi w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przedstawić wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja zapadnie do pół roku i oznaczać będzie wybranie jednego z pięciu wariantów. Najbardziej prawdopodobny do przyjęcia jest wariant pierwszy, dlatego też władze Wodzisławia, jako lider projektu, rozpoczną w międzyczasie prowadzenie odwiertów geologicznych na tym obszarze, by mieć pewność, że grunt jest odpowiedni do budowy drogi. Kolejne działania, czyli wykup gruntów, uzgodnienia techniczne czy projektowanie zależą od tego, czy marszałek województwa znajdzie pieniądze na tę inwestycję. Dlatego też nikt nie jest w stanie określić chociażby przybliżonego terminu rozpoczęcia budowy.
Wariant I: Droga przebiega od zachodniej strony Rydułtów, wschodniej strony Pszowa, południowej strony Wodzisławia i południowej strony gminy Mszana. Włącza się do drogi wojewódzkiej 933 w niewielkiej odległości od granic Jastrzębia-Zdroju. Projektowany odcinek liczy 23,2 km.
Wariant II: Ma podobny przebieg jak wariant I z modyfikacją śladu w Wodzisławiu pomiędzy drogą wojewódzką 923 (ul. Pszowska) a ul. Olszyny. Dodatkowo wariant II od skrzyżowania z ul. 1- go Maja przebiega po wschodniej stronie terenów przemysłowych. Projektowany odcinek ma długość 21,65 km.
Wariant III: Od samego początku przebiega w kierunku południowym. Zlokalizowany jest po stronie wschodniej Parku Zamkowego w Wodzisławiu. Przebieg na kierunku północ – południe odbywa się praktycznie aż do ul. Czyżowskiej, gdzie skręca na wschód. Następnie przebiega wzdłuż linii kolejowej i krzyżuje się z DW 933 w rejonie łącznicy autostradowej. Dalej droga wykorzystuje istniejący ślad DW 933. W tym wariancie odcinek liczy blisko 19,1 km.
Wariant IV: Podobnie jak wariant III od samego początku przebiega w kierunku południowym. Również Park Zamkowy pozostawia po stronie wschodniej. Również przebieg na kierunku północ – południe odbywa się praktycznie aż do ul. Czyżowskiej, gdzie skręca na wschód. Następnie jednak przebiega tak samo jak wariant I i II wzdłuż ul. Skrzyszowskiej, a po przecięciu z ul. Turską wzdłuż ul. Leśnej. Podobnie jak w wariancie I jej ślad zlokalizowany jest po stronie zachodniej terenów poprzemysłowych. Jeszcze przed stawami droga odbija w kierunku północno – wschodnim i kończy swój przebieg na rondzie z DW 933. W tym wariancie projektowany odcinek ma 20,9 km.
Wariant V: Na początkowym przebiegu pozostawia po wschodniej stronie zabudowę mieszkaniową, zlokalizowaną w trójkącie ulic: Krzyżkowicka, Traugutta, Sikorskiego w Rydułtowach. Po przecięciu się z ul. Kraszewskiego w Pszowie biegnie na południe jak w wariancie III i IV. Od przecięcia się z ul. 1-go Maja biegnie równolegle do granicy gmin Godów i Mszana. Po łuku w kierunku północno – wschodnim i minięciu po stronie południowej stawów odcinek włącza się do DW 933. W tym wariancie droga ma 20,5 km.
(tora)