Pociąg spóźniony? – dostaniesz odszkodowanie
Za poślizg na kolei pasażer dostanie nawet połowę ceny biletu odszkodowania
Z początkiem lipca weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Na jego podstawie, nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w wysokości co najmniej 25% ceny biletu (w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 min.). 50% ceny biletu przysługuje w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut.
Wypłata odszkodowania następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie. Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie kuponów lub innych usług, ale na żądanie pasażera – również w formie pieniężnej.
Niestety pasażerowie nie wszystkich pociągów mogą liczyć na odszkodowanie. Dotyczy to wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE, a także pociągów krajowych kategorii: Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight.
Gdzie pytać?
Jeżeli pasażer uważa, że jego prawa zostały naruszone, powinien zgłosić się do właściwego przewoźnika kolejowego. Można także skorzystać z pomocy Urzędu Transportu Kolejowego – swoje skargi można kierować na adres: pasazer@utk.gov.pl
Tymczasem pasażerowie samolotów już kolejny rok cieszą się rozszerzonymi prawami. Także i tutaj w przypadku opóźnienia bądź odwołania lotu możemy liczyć na odszkodowanie, opiekę na lotnisku (napoje, posiłki, a nawet nocleg). Więcej informacji na temat praw pasażerów samolotów i kolei można uzyskać z plakatów oraz broszur dystrybuowanych na dworcach kolejowych, lotniskach i w punktach informacji turystycznej, a także na stronie www.ec.europa.eu/transport/passenger–rights/pl/.
(red)