Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 31 (560) Data wydania: 02.08.11

Fotoradar straży miejskiej nie ma wpływu na poprawę bezpieczeństwa na drogach

WODZISŁAW – Porównaliśmy policyjne statystyki. W okresie kiedy fotoradar był używany, na drogach powiatu wodzisławskiego zanotowano większą liczbę zabitych i rannych

Po dziewięciomiesięcznej przerwie Straż Miejska w Wodzisławiu przygotowuje się do ponownego wyjazdu na drogi z fotoradarem. Taką możliwość daje rozporządzenie ministra infrastruktury, które obowiązuje od 17 czerwca. Zgodnie z nowymi przepisami strażnicy muszą dokładnie oznakować miejsca kontroli i uzyskać zgodę administratora drogi na dokonywanie pomiarów prędkości.

Okazuje się, że kontrole straży miejskiej nie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa wśród kierowców. W pierwszym półroczu ubiegłego roku, kiedy fotoradar był obecny na drogach powiatu wodzisławskiego, zanotowano więcej zabitych i rannych niż w pierwszym półroczu tego roku, kiedy fotoradar leżał w magazynie. Po co więc kontrole? Czy to sposób na łatanie miejskiego budżetu, jak sądzą niektórzy? Nie wiadomo. Przypomnijmy jedynie, że ponad 94% wszystkich mandatów nałożonych w ubiegłym roku przez Straż Miejską w Wodzisławiu otrzymali kierowcy. W 2009 r. było podobnie. Odsetek mandatów nałożonych na kierowców wyniósł prawie 90%.

Z początkiem roku weszła w życie ustawa zezwalająca straży miejskiej kontrolować prędkość pojazdów przy wykorzystaniu fotoradaru. Od 9 miesięcy sprzęt nie jest używany, ponieważ do ustawy nie było aktów wykonawczych. 17 czerwca pojawiło się rozporządzenie ministra infrastruktury określające sposób przeprowadzania kontroli. Nowe przepisy stanowią, że znak D-51 (automatyczna kontrola prędkości) powinien być ustawiony przed miejscem dokonywania pomiaru. Od 100 do 200 metrów w terenie, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h, od 200 do 500 m tam gdzie dozwolona prędkość wynosi powyżej 60 km/h i od 500 do 700 m na autostradach i drogach ekspresowych. Zgodnie z nowymi przepisami straż miejska musi posiadać zgodę administratora drogi na ustawienie urządzenia w pasie drogowym, a miejsca, w których prędkość będzie kontrolowana ustalić z policją. Obecnie w Wodzisławiu trwają ustalenia. Strażnicy miejscy zwrócili się do zarządców dróg o zgodę na ustawienie znaków informujących o kontroli. Kiedy fotoradar pojawi się ponownie? – Nie potrafię powiedzieć. Wszystko zależy od szybkości decyzji zarządców dróg – mówi Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu. 

Strażnicy to kłusownicy?

Sprawa fotoradaru od lat budzi kontrowersje. Część kierowców uważa, że kontrole prowadzone są w sposób niewłaściwy i walczą o swoje przed sądem. Tak zrobił Jacek Węgierkiewicz z Kończyc, który we wrześniu ubiegłego roku „wpadł” w Mszanie na ul. Wodzisławskiej (na wysokości restauracji Astoria).  Nie przyjął mandatu, a sąd nałożył na niego karę w wysokości 200 zł, a także 6 punktów karnych. Mężczyzna nie zapłacił, twierdząc, że kontrola była prowadzona nieprawidłowo. Podważa sposób ustawienia pojazdu. Twierdzi, że strażnicy nie posiadali zgody policji i administratora drogi na prowadzenie kontroli w tym miejscu. Jego zdaniem, urządzenie pomiarowe użyte było niezgodnie z instrukcją obsługi. – Na proces, który ruszył w kwietniu straciłem już znacznie więcej pieniędzy niż te 200 zł mandatu. Postanowiłem jednak udowodnić, że strażnicy miejscy to kłusownicy – twierdzi Jacek Węgierkiewicz .

Były inne przepisy

Janusz Lipiński, komendant Straży Miejskiej w Wodzisławiu twierdzi, że kierowca mija się z prawdą i nie do końca orientuje się w przepisach obowiązujących w ubiegłym roku. – Zgoda administratora drogi nie była strażom gminnym potrzebna. Jeśli chodzi o ustalenia z policją, to takowe były wypisywane co miesiąc na każdy kolejny okres kontroli. Myli się także jeśli chodzi o sam fotoradar i odpowiednie jego zastosowanie. Po pierwsze, samochód przechodzi przegląd w stacji diagnostycznej, która potwierdza jego sprawność, po drugie, świadectwo legalizacji fotoradaru wystawia dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Katowicach. Takie świadectwo posiadamy, co stanowi dowód na to, że nasze urządzenie działa odpowiednio – wyjaśnia komendant Lipiński.   

Więcej zabitych i rannych

Wraz z powrotem fotoradaru na drogi wraca pytanie, czy kontrola prędkości prowadzona przez strażników przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków i kolizji? Okazuje się, że nie. W okresie kiedy strażnicy prędkości nie kontrolowali, było lepiej. Sprawdziliśmy liczbę wypadków i kolizji w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy fotoradar straży miejskiej kontrolował prędkość, a także dane z pierwszej połowy tego roku, kiedy urządzenie nie było aktywne. Okazuje się, że od stycznia do końca czerwca 2010 r. (fotoradar aktywny) doszło do 62 wypadków, a więc było ich tyle samo co w analogicznym okresie 2011 r. Było jednak więcej kolizji. Zanotowano ich 599, a w tym roku 548. W badanym okresie funkcjonowania fotoradaru zginęło na drogach powiatu wodzisławskiego 6 osób, gdy nie działał 5.  Więcej było także rannych. W pierwszej połowie 2010 r. – 71, w  okresie analogicznym 2011 r. – 76.

Rafał Jabłoński