Prawo jazdy będzie łatwiejsze?
REGION – Nie będzie podchwytliwości, żadnych pułapek, dziwnych odpowiedzi, które różnią się tylko łącznikami
– Nie świrujmy z powodu nowych zasad egzaminowania. To wyzwanie dla ośrodków, a nie dla przyszłych kierowców – zapewnia Janusz Kuwak, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.
– Wiem, że jest dużo paniki, ludzie się przejmują, ale prawda jest taka, że najprawdopodobniej nowy egzamin będzie łatwiejszy – dodaje Kuwak.
Zmiany miały wejść w życie już w lutym tego roku. W ostatniej chwili jednak, tj. w styczniu br. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wycofało się z ich wprowadzenia, przekładając ostateczny termin na styczeń 2013. – Nie wiadomo, czy dojdzie do tego, bo mamy już prawie sierpień, a nie widać żadnych działań mających przygotować ośrodki do nowych egzaminów – przyznaje Janusz Kuwak. – Nie ma żadnych rozporządzeń, nie ma jeszcze bazy pytań do testów. Z naszej strony całe zaplecze jest gotowe, mamy wszelkie możliwe środki, by wdrożyć zmiany, ale nie wiemy jeszcze, co mamy wdrażać – dodaje dyrektor katowickiego WORD.
Co zdajemy dzisiaj
Zdający egzamin na prawo jazdy kursanci dzisiaj mają przed sobą 25 minut testu egzaminacyjnego, zadania na placu manewrowym oraz wyjazd z egzaminatorem na miasto. Test składa się z 18 pytań, z których 16 musimy zaliczyć, by przejść dalej. Średni czas odpowiedzi na jedno pytanie to ok. 80 sekund. Można też w każdej chwili, w razie wątpliwości, wrócić do danego pytania i ewentualnie zmienić odpowiedź. – Prawda jest taka, że ten egzamin się kuje – przyznaje Janusz Kuwak z katowickiego WORD. – Ludzie wkuwają ponad 500 pytań i odpowiadają z pamięci. Tylko pytanie, jaki to ma sens, gdzie tu nauka? – pyta retorycznie. Wielu instruktorów zwraca uwagę na to, że testy egzaminacyjne kończą się po dosłownie kilku minutach, kursanci zdają bezbłędnie, a potem poważne problemy pojawiają się na mieście, gdy trzeba wskazać, kto rusza pierwszy, albo co oznacza dany znak. – Nowe egzaminy są inne. Ale zmieniają się na lepsze – zapewnia Janusz Kuwak.
Co w przyszłości
Od 19 stycznia 2013 roku kursanci będą mieli przed sobą zupełnie inny test. – Po pierwsze, nie będzie podchwytliwości. Żadnych pułapek, dziwnych odpowiedzi, które różnią się tylko łącznikami w postaci „i”, „lub”, „zawsze” albo „nigdy”. Proste pytania i proste odpowiedzi – zapowiada Janusz Kuwak. Rzeczywiście – zmienia się w nowym egzaminie niemal wszystko. Pytań będzie ponad trzy razy więcej – bo 1800. Nie będą jawne, więc nici z wkuwania na blachę. Ogromna część z nich będzie multimedialna, odpowiedzi „TAK” albo „NIE” udzielimy po zobaczeniu filmu. Z zapowiedzi ministerstwa i ośrodków szkolenia wynika, że będą nagradzały przede wszystkim logiczne myślenie na ulicy. – Czyli to, czego dzisiaj brakuje młodym kierowcom. Umiejętność podejmowania decyzji i logika działań – komentuje Kuwak.
Test będzie trwał 25 minut – to się nie zmienia. Na każde pytanie z pierwszej części (ogólnej) kursant będzie miał 10 sekund. To pytania z odpowiedziami „TAK” lub „NIE”. Druga część – 12 pytań – to część specjalistyczna, w niej odpowiedzi będą trzy, z czego tylko jedna prawidłowa. Kursant na odpowiedź będzie miał pół minuty i oceniany będzie w skali od 1 do 3 punktów.
Żeby zaliczyć test trzeba będzie zdobyć przynajmniej 68 punktów na 74 możliwe. – To naprawdę jest łatwiejszy egzamin. Proszę sobie wyobrazić, że widzi pan na filmie wolno poruszający się samochód, po prawej stronie pojawia się na poboczu znak zakazu zatrzymywania się i za chwilę wyskakuje pytanie – Czy kierujący pojazdem może na tym odcinku zatrzymać samochód? Jeśli oglądaliśmy uważnie, to już wiemy jaka będzie odpowiedź – tłumaczy Kuwak.
(mark)
Nowe kategorie dostępne od 2013 roku:
AM – prawo jazdy dla użytkowników motorowerów oraz lekkich czterokołowców, jak quady – do 45 km/h, silnik o poj. 50 ccm. Dostępne od 14. roku życia.
A1 – prawo jazdy dla użytkowników motocykli o poj. do 125 ccm, mocy do 15 KM oraz użytkowników trzykołowców o mocy do 20,4 KM. Dostępne od 16. roku życia.
A2 – prawo jazdy dla użytkowników dla użytkowników motocykli o mocy do 47,65 KM. Dostępne od 18. roku życia.
B1 – kategoria zarezerwowana dla pojazdów samochodowych o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, w tym cięższych quadów, z przeznaczeniem do przewozu osób lub ładunków – z wyłączeniem samochodów osobowych, ciężarowych oraz motocykli. Dostępna od 16. roku życia.
Motocykle
Największe zmiany czekają kierujących motocyklami. By zdobyć kategorię A, kierowca musi najpierw zdobyć kat. A1 lub A2 i po dwóch latach będzie mógł zdawać egzamin na prowadzenie większych motocykli. Ma to zapobiec zasiadaniu młodych motocyklistów na duże maszyny, nad którymi nie potrafią zapanować, powodując wypadki.