Będzie remont torów do Chałupek. Wodzisław w odwrocie
Zapowiedzi stają się faktem – dojdzie do rewitalizacji linii kolejowej Rybnik przez Radlin, Wodzisław do Chałupek. Inwestycja pochłonie około 140 mln zł.
Przetarg na remont linii Rybnik - Chałupki ogłoszony
POWIAT PKP PLK czeka na oferty do 15 listopada. Przetarg na zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania: Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik - Chałupki - POIiŚ 7.1-78” został ogłoszony 8 października w systemie „projektuj i buduj”. Kolej planuje, że roboty budowlane będą prowadzone w 2014 i 2015 r. Według specyfikacji przetargowej termin zakończenia prac mija 31 października 2015 r.
Wycofanie Wodzisławia
Projekt rewitalizacji przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h. W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory i podtorze, sieć trakcyjna, perony, rowy i odwodnienie, sygnalizacja, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Elementem rewitalizacji linii ma być budowa przystanku kolejowego Wodzisław Śl. - Centrum w okolicy dworca autobusowego. Miasto Wodzisław miało przygotować niezbędną dokumentację. Tymczasem na ostatniej sesji rada wycofała z tegorocznego budżetu pieniądze przeznaczone na ten cel, w sumie 60 tys. zł. Środki zostaną wydane na inny cel.
Planowany remont linii kolejowej to owoc wieloletnich zabiegów ze strony samorządowców z regionu. Dzięki staraniom rewitalizacja torowiska z Rybnika do Chałupek została uwzględniona w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych oraz na liście podstawowej projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Na realizację przedsięwzięcia zabezpieczono 140,4 mln zł. Z tej kwoty 98 mln zł mają stanowić środki z budżetu Unii Europejskiej.
Marszałek dotrzyma obietnic?
Dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego remont linii oznacza, że jest szansa, aby na trasę z Wodzisławia do Chałupek powróciły pociągi osobowe. – Nie wyobrażam sobie, aby po wyremontowaniu tej linii mogło być inaczej – zdecydowanie podkreśla starosta Tadeusz Skatuła, który już rozmawiał na ten temat z marszałkiem województwa. Tymczasem władze Wodzisławia tłumaczą rezygnację z przygotowania dokumentacji w tym roku brakiem jednoznacznej deklaracji marszałka co do wznowienia połączeń pasażerskich. - Wiemy, że nie możemy wybudować tak jak zakładaliśmy peronu końcowego dla połączeń Rybnik-Wodzisław. Musimy mieć więc jasną deklaracje, że po poniesionych nakładach i po wybudowaniu peronu marszałek reaktywuje linię do Chałupek. Tylko wtedy taka inwestycja ma zasadność. Pismo do marszałka zostało w tej kwestii wystosowane przez Wydział Inwestycji, Architektury i Geodezji - informuje Łukasz Kożuchowski, asystent prezydenta Wodzisławia.
(tora)