Lokalny przewoźnik przejmuje komunikację w Wodzisławiu
Firma Kłosok będzie wozić pasażerów w latach 2014 - 2018.
WODZISŁAW Żorska firma Kłosok zwyciężyła w przetargu na obsługę Komunikacji Miejskiej Wodzisławia Śląskiego. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło 4 listopada. Firma Kłosok zaproponowała 10 mln 71 tys. zł. Do rywalizacji przystąpiły jeszcze spółka Dolnośląskie Linie Autobusowe, która obecnie wozi pasażerów w Wodzisławiu - blisko 14,28 mln zł i rybnicki Transgór - prawie 21,44 mln zł. - Kalkulowałem tak ofertę, żeby zarobić. Widocznie konkurenci założyli większe zyski - komentuje Andrzej Kłosok, właściciel zwycięskiej firmy.
Klimatyzacja i niska podłoga
Zainteresowani przetargiem musieli spełnić szereg wymagań, o czym pisaliśmy już w „Nowinach Wodzisławskich”. Wszystkie wymagania miały spowodować poprawę jakości obsługi pasażerów. Przypomnijmy te najważniejsze wymogi. Przede wszystkim autobusy nie mogą być starsze, niż z 2008 r. - Wszystkie pojazdy muszą być przystosowane do przewozu minimum jednej osoby na wózku inwalidzkim, posiadać bezstopniowe wejście z platformą wjazdową dla wózków oraz co najmniej 10 proc. niskiej podłogi i klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Klimatyzacja powinna być uruchamiana przy temperaturze wewnątrz pojazdu powyżej 25 stopni C – wyjaśnia Barbara Chrobok rzecznik Urzędu Miasta.
Serwis o opóźnieniach
Autobusy muszą być wyposażone w nadajnik GPS, umożliwiający icj śledzenie w czasie rzeczywistym. - Najdalej od 1 stycznia 2015 r. przewoźnik zapewni ogólnodostępne, poprzez darmowe oprogramowanie, śledzenie położenia pojazdów on-line na swojej stronie internetowej za pomocą komputera lub smartphonu – mówi Barbara Chrobok. - Ta funkcja może okazać się bardzo użyteczną dla wielu użytkowników miejskiej komunikacji. Zawsze będzie można sprawdzić, gdzie obecnie znajduje się „nasz” autobus – dodaje. Wszystkie autobusy muszą być wyposażone w system informacji pasażerskiej: tablice LED wyświetlające numer linii i kierunek jazdy, boczną, tablicę informacyjną zapowiadającą kolejne przystanki, umieszczoną w środku pojazdu, tablicę koralikową (z trasami linii i przystankami), a także regulamin przewozów oraz cennik. - Autobusy muszą być również wyposażone w urządzenia automatycznie wygłaszające przez głośniki komunikaty o przystanku aktualnym oraz następnym. Zależy nam, by pasażer czuł się dobrze doinformowany – mówi rzecznik.
Najpóźniej na dwa dni przed rozpoczęciem przewozów firma udostępni adres strony internetowej lub portalu społecznościowego, na którym będzie zamieszczać ważne informacje dotyczące funkcjonowania miejskiej komunikacji. Z tej strony pasażer będzie mógł m.in. dowiedzieć się o utrudnieniach, opóźnieniach przekraczających 15 minut, a także o przerwaniach kursów z podaniem przyczyny i sposobu rozwiązania problemu.
Bilety na telefon
Firma Kłosok będzie też odpowiedzialna za sprzedaż biletów. Co ciekawe przewoźnik w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy umożliwi zakup biletów przez telefon komórkowy. Natomiast najdalej do końca grudnia przyszłego roku w autobusach komunikacji miejskiej będzie można zapłacić za przejazd kartą płatniczą przy użyciu biletomatów. W gre wchodzi zamiana biletomatów na płatności e-kartą. Prócz tego bilety będzie można kupić tradycyjnie u kierowcy. Ceny biletów nie zmienią się.
(tora)