Wiemy, które drogi są najbardziej zatłoczone
Drogowcy zbadali natężenie ruchu na głównych powiatowych arteriach. Zebrane informacje pomogą przy planowaniu drogowych inwestycji
POWIAT Powiatowy Zarząd Dróg przeprowadził pomiary ruchu drogowego na najważniejszych powiatowych arteriach za pomocą specjalnego urządzenia, które montuje się na zlokalizowanych w pasach drogowych słupach. Umieszcza się urządzenie przy danej drodze na dwie pełne doby, ale do obliczania średniego dobowego ruchu (SDR) nie wlicza się godzin nocnych. - Wykorzystujemy dane z dwóch 16-godzinnych okresów pomiaru prowadzonych pomiędzy 6.00 a 22.00, czyli uwzględniając nawet osoby dojeżdżające do pracy na trzecią zmianę. To ma sens, ponieważ gdybyśmy wliczali godziny nocne, wyniki byłyby zaniżone. Uważamy, że teraz są obiektywne - podkreśla wicestarosta Dariusz Prus.
Cztery kategorie
Urządzenie działa na zasadzie radaru Dopplera i pozwala uzyskać takie dane jak ilość pojazdów, ich długość oraz prędkość. Na podstawie długości pojazdy klasyfikuje się do jednej z czterech kategorii: rowery i motocykle, samochody osobowe i dostawcze, samochody ciężarowe oraz samochody ciężarowe ciężkie i autobusy. To istotne, bo pokazuje, które trasy są dewastowane przez pojazdy o dużym tonażu. Przykładowo średni dobowy ruch na ulicy Starowiejskiej w Wodzisławiu to 1668 pojazdów, a więc wcale nie tak dużo, ale w znacznej mierze są to pojazdy ciężarowe, co wpływa na jej stan. - Dużo ciężkich samochodów porusza się też ul. Chrobrego w Wodzisławiu, przy której zlokalizowanych jest wiele firm - zaznacza wicestarosta Prus.
Remonty zależne od badań
Informacje zebrane podczas pomiarów pomogą przy planowaniu przez powiat drogowych inwestycji. Z tym, że nie mogą być traktowane jako podstawowy i jedyny czynnik. Na kwestię planowania inwestycji składa się bowiem wiele kryteriów. - Oczywiście chcielibyśmy remontować najbardziej obciążone drogi, natomiast bardzo często bywa, że te z mniejszym natężeniem, które były budowane w dawnej technologii, a asfalt kładziono praktycznie bez podbudowy, wymagają natychmiastowej interwencji. Nie ukrywam też, że dzięki wynikom tych badań zyskaliśmy pewien argument wobec żądań, że „nasza droga powinna być remontowana w pierwszej kolejności, bo jest na niej największy ruch”. Teraz mamy wszystko czarno na białym - wyjaśnia Dariusz Prus.
Zanim władze powiatu podejmą decyzję o kolejnej inwestycji drogowej, biorą też pod uwagę raport przeglądu dróg na terenie powiatu. Wynika z niego na przykład, że ul. Bohaterów Warszawy w Rydułtowach, chociaż bardzo obciążona, jest w dobrym stanie. A to oznacza, że na razie nie wymaga remontu. - Najwyraźniej została wykonana w dobrej technologii i w przyszłości będzie to kwestia nakładki asfaltowej, a nie wymiany całej podbudowy - uważa wicestarosta.
Badania natężenia ruchu są prowadzone w dalszym ciągu - na drogach powiatowych, które w ostatnim czasie nie zostały nim objęte.
(mas)
Jak to działa?
Po przeprowadzeniu pomiarów ruchu w terenie przystępuje się do czasochłonnej analizy danych w celu opracowania raportu z pomiarów ruchu. Ogólną liczbę zanotowanych pojazdów dzieli się więc na strukturę rodzajową, kierunkową oraz zlicza w 15-minutowe interwały czasowe. Następnie, na podstawie sumy liczby pojazdów w kolejnych czterech 15-minutowych interwałach, wyznacza się godzinę szczytu porannego oraz popołudniowego, oraz wyodrębnia się dwa pomiary 16-godzinne z uwzględnieniem udziału procentowego pojazdów według struktury rodzajowej. Na tej podstawie oblicza się SDR dla odcinka drogi. Dalsze prace nad danymi uzyskanymi z pomiarów ruchu polegają na analizie ilości oraz prędkości pojazdów w rozbiciu na struktury oraz analizie zachowania strumienia ruchu w różnych warunkach.