Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 8 (693) Data wydania: 25.02.14

Zapewniają, że chcą ograniczyć uszkodzenia dróg

Konferencja na temat zbiornika Raciborz Dolny – wszystko ma być na tip top

RACIBÓRZ Wedle przedstawicieli Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach jest bardzo prawdopodobne, że większość budulca, który zostanie użyty przy budowie korpusu zapory zbiornika Racibórz trafi na plac budowy drogami technologicznymi. Nie oznacza to jednak, że drogi publiczne w ogóle nie będą wykorzystywane.

Tymczasowe mosty

Na budowę samego korpusu zapór zbiornika potrzebnych będą miliony ton kruszyw. Wykonawca zbiornika chce go pozyskiwać głównie z hałdy, która znajduje się na granicy Bukowa i Krzyżanowic. Podczas specjalnej konferencji prasowej, która 20 lutego odbyła się w siedzibie Zarządu Zlewni Górnej Odry w Raciborzu, Augustyn Bombała, kierownik projektu budowy zbiornika powiedział, że generalny wykonawca zbiornika, hiszpańska firma Dragados przesłała do akceptacji Banku Światowego aneks, na mocy którego możliwe będzie transportowanie kruszyw z hałdy tylko i wyłącznie drogami technologicznymi. W tym celu muszą jednak powstać tymczasowe mosty na Odrze i Psinie. - Wówczas ani jeden kamień nie będzie musiał być transportowany po drogach publicznych, bo od razu zostanie cały transport skierowany na drogi technologiczne – mówi Bombała.

Porozumienie czeka na podpisy

Zarazem przedstawiciele RZGW zastrzegają, że na budowę trzeba dostarczyć jeszcze inne materiały budowlane. Z materiałów RZGW wynika, że będzie to około 200 tys. ton betonu, 80 tys. ton kamienia, 120 tys. ton stali. - Z nieba nie spadną. Muszą tu jakoś dojechać. Na pewno więc ruch ciężki na drogach dojazdowych do zbiornika będzie większy niż do tej pory – mówi Witold Krochmal, szef Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Są jednak zapewnienia, że samorządy i mieszkańcy zostaną zabezpieczeni przed ewentualnymi skutkami zwiększonego natężenia ruchu. Drogi zostały już na zlecenie wykonawcy zinwentaryzowane. Gotowe jest w tej sprawie porozumienie z samorządami. Zgodnie z nim drogi mają zostać przywrócone do stanu sprzed budowy zbiornika. - Na pewno to porozumienie zostanie wkrótce podpisane – zapewnia Bombała. Gwarantem jego przestrzegania ma być Bank Światowy, który w znacznej mierze finansuje realizację zbiornika. - Bank bardzo pilnuje kwestii społecznych. Kładzie na ich przestrzeganie duży nacisk – zapewnia Krochmal. Trwa również inwentaryzacja budynków, które mogą ucierpieć w efekcie sporego natężenia ruchu samochodów ciężarowych. O tej sprawie szerzej pisaliśmy w zeszłym numerze.

Optymistyczne plany

Budowa zbiornika rozpoczęła się faktycznie w lipcu. W trakcie spotkania z dziennikarzami przedstawiciele inwestora i konsultanta projektu zapewnili, że przebiega ona bez większych przeszkód. - Na razie wykonywane są mniej widowiskowe prace. Ale jeszcze w tym roku zostanie zrobionych około 70 procent zapór. W szczycie będzie tu pracować około 1000 osób – mówi Augustyn Bombała. Nie wszystko jednak przebiega zupełnie bezproblemowo. Tylko w ostatnich dwóch tygodniach nadzór archeologiczny dwukrotnie wstrzymał część prac ze względu na ważne znaleziska. W sumie odnaleziono kilkadziesiąt tysięcy artefaktów historycznych, w tym znaną już w całym kraju figurkę Śląskiej Wenus. - Na dzień dzisiejszy nie widzę jednak, żadnych poważnych zagrożeń dla realizacji tej inwestycji – zapewnia Bombała. Przypomnijmy, że zbiornik ma być gotowy w 2017 roku.

Co z Dragadosem?

W drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się informacje o tym, że jedna z polskich firma z Sosnowca złożyła do sądu wniosek o upadłość firmy Dragados. Sprawa ma związek z budową odcinka Autostrady A1. Firma składająca wniosek twierdzi, że była podwykonawcą Dragadosa, a ten nie zapłacił za wykonane zadania. - My nie obserwujemy, by ta sprawa miała jakikolwiek wpływ na realizację inwestycji w Raciborzu, która przebiega planowo. Zatem przyjmujemy, że ta kwestia jest wewnętrzną sprawą generalnego wykonawcy - mówi Jan Wawrzyniak, specjalista ds. komunikacji społecznej Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry.

Artur Marcisz