Droga Racibórz – Pszczyna. Który wariant najlepszy?
Rudnik, Racibórz, Kornowac. Projekt budowy drogi łączącej nasz powiat z Rybnikiem i Pszczyną właśnie wszedł w fazę konsultacji społecznych. Z tej okazji rada gminy Kornowac, przez którą ma przebiec znacząca część nowej drogi, zaprosiła na swoje obrady projektanta owej drogi, Macieja Kotysia. On zajął się wyrysowaniem szlaków, którymi mogłaby biec regionalna droga na odcinku od Rudnika do Rybnika.
Zgodnie w wytycznymi w przypadku projektowania takich inwestycji, projektanci są zobowiązani do przedstawienia kilku wariantów przebiegu drogi. Jednak wydaje się to formalnością, gdyż tak na terenie Raciborza, jak w Kornowacu nikt nie wyobraża sobie, że nowa droga przebiegnie innym szlakiem niż czarny. W Kornowacu przyznali, że teren pod ową drogą od dawna był zabezpieczany przez samorząd tak, aby nikt nie budował w jego rejonie. Plany budowy łącznika Raciborza z Rybnikiem i dalej Pszczyną miały powstać jeszcze przed drugą wojną. Temat powrócił około 30 lat temu, a dziś jesteśmy świadkami pierwszego kroku w jego realizacji.
Poniżej przedstawiamy mapy z naniesionymi wariantami przebiegu trasy. Na podstawie tych materiałów mieszkańcy miasta i gmin będą mogli wypowiedzieć swoją opinię podczas konsultacji społecznych, które będą ogłaszać urzędy.
Czarny wariant drogi został wytyczony tak, że maksymalnie zminimalizuje potrzeby ewentualnych wyburzeń. Pozostałe szlaki (fioletowy, pomarańczowy, zielony, niebieski, szary) już dla samych projektantów wydają się zbyt skomplikowane do realizacji. Są jednak wymogiem formalnym podobnych projektów i teoretycznie mogą być wybudowane.
(woj)
Na początku tej mapki czarny szlak odbija na północnywschód i w ten sposób omija górą Kornowac i Rzuchów, za którymi ma zostać wybudowany węzeł i most łączące nową drogę z ul. Pstrąską (DW 923). Dalej, na wysokości Rydułtów ma powstać kolejny węzeł łączący miasto z nową trasą poprzez projektowaną drogą południową. Dalej trasa ma wieść między miejscowościami nad obecną DW 935 aż za Rydułtowami znów kieruje się na południe i przecina się rondem z DW 935. Projekt kończy się w rybnickiej dzielnicy Niewiadomiu, na ul. Sportowej.
Harmonogram dalszych formalności związanych z projektem:
• do końca maja 2014 mają zakończyć się konsultacje społeczne
• w czerwcu 2014 r. na podstawie konsultacji społecznych ma powstać raport o opinii społecznej, dołączony do wniosku o decyzję środowiskową
• do sierpnia 2014 r. ma powstać projekt techniczny do wybranego wariantu
• do września 2014 r. trwać będzie inwentaryzacja środowiskowa
• do końca 2014 r. ma zostać wydana decyzja środowiskowa
• do czerwca 2015 r. ma być gotowy projekt budowlany i prace geodezyjne
• do sierpnia 2015 r. mają zostać ukończone procedury podziału nieruchomości
• do końca 2015 r. ma zostać wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
• do czerwca 2016 r. mają zostać ukończone prace przy projekcie wykonawczym (m.in. z kosztorysem)
• do końca 2016 r. mają zostać ukończone wszelkie procedury i formalności
• w 2017 r. ma zostać wbita pierwsza łopata przy budowie drogi
• 2021 r. to termin, w którym przewiduje się oddanie drogi do użytku