Rewitalizacja torów Rybnik - Chałupki ruszy w maju
POWIAT PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na rewitalizację linii kolejowej Rybnik - Chałupki przez Radlin, Wodzisław Śląski i Gorzyce.
Inwestycję wykona hiszpańskie konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisia.- Przewidujemy, że zakończenie całej procedury przetargowej i podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi na przełomie kwietnia i maja 2014 r - informuje Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. W maju powinny rozpocząć się prace. - Planujemy zakończenie wszystkich prac rewitalizacyjnych na odcinku Rybnik – Chałupki w drugiej połowie 2015 r - dodaje Karniewski.
Wygrali Hiszpanie
Do przetargu przystąpiło w sumie 11 oferentów. Najkorzystniejszą ofertę opiewającą na 176,5 mln zł zaproponowali Hiszpanie. Został również rozstrzygnięty przetarg na nadzór i pełnienie funkcji inżyniera. To zadanie za 1,58 mln zł wykona Eko Centrum z Wrocławia. Cała inwestycja obejmująca ponadto studium wykonalności i promocje projektu pochłonie 196,4 mln zł. Na inwestycję około 98 mln zł wykłada Unia Europejska.
32 km prac
Długość remontowanego odcinka wynosi około 32 km. Prace obejmą kompleksową wymianę torów na całej trasie, wymianę 39 rozjazdów, przebudowę peronów na wyższe wraz z przystosowaniem ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowa obejmie perony na stacjach Rybnik Towarowy, Wodzisław Śląski, Olza oraz na 6 przystankach: Rybnik Rymer, Radlin Obszary, Radlin, Czyżowice, Bełsznica, Rudyszwałd. Perony będą podwyższone do wysokości 0,76 m. Przebudowane perony będą oświetlone i wyposażone m. in. w wiaty dla podróżnych, zegary, megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowany będzie monitoring.
W ramach rewitalizacji zostaną przebudowane 24 przejazdy kolejowe. Zmieniona będzie ich kategoria - po zakończeniu robót na rewitalizowanym odcinku nie będzie przejazdów niestrzeżonych kategorii „D”, wszystkie przejazdy będą oświetlone.
Wodzisław Centrum wykreślony
Prace obejmą również przebudowę 31 obiektów inżynieryjnych, jak mosty, wiadukty, przepusty; przebudowę 22,4 km sieci trakcyjnej, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów. - Końcowym efektem tych prac będzie likwidacja ograniczeń prędkości i przywrócenie prędkości rozkładowej 80 km/h. Realizacja projektu umożliwi również wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wodzisław Śląski - Chałupki, który z powodu złego stanu infrastruktury został zawieszony w rozkładzie jazdy 2012/2013 - mówi Jacek Karniewski. Z zadania została wykreślona natomiast budowa przystanku Wodzisław Śląski - Centrum.
(tora)