Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 18 (703) Data wydania: 06.05.14

3 pytania do prezydenta Wodzisławia

Wodzisław

Dlaczego dla pana tak kluczowa była sprawa, aby przystanek Wodzisław Śląski Centrum był końcowym dla połączeń z Rybnikiem? Co przeszkadzało, aby był przystankiem przelotowym do Olzy? Nie zależało panu, aby przyciągnąć do Wodzisławia mieszkańców Gorzyc czy Chałupek?

Bo patrzymy się na istniejącą i ewentualnie projektowaną siatkę połączeń kolejowych. Zapewnienia marszałka są jednoznacze, że przywrócony zostanie w przyszłości ruch kolejowy do Chałupek, ale to nie będzie taka ilość, która by spowodowała wzbogacenie połączeń lokalnych. Poza tym koszty, które musiałoby ponieść miasto byłyby znacznie większe, niż 60 tys. zł, bo taka kwota przewijała się w mediach. Do miasta należałoby zapewnienie całej infrastruktury okołoprzystankowej, z parkingami, podjazdami. Według naszych szacunków byłby to koszt 1,5 mln zł. Patrząc ekonomicznie wolę te pieniądze włożyć w rewitalizację dworca i stworzenie centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia.

Dobrze, przy czym pamiętam argumentację za przystankiem Centrum, że blisko dworca autobusowego, że to centrum miasta, że blisko Karuzela.

Zgadza się, przy czym było to oparte o ustne rozmowy z PKP PLK. Wtedy pracownicy PLK nie wykluczali, że peron zbudowany przy jednym torze mógłby być przystankiem końcowym stacji - nazwijmy ją - Wodzisław Śląski Dworzec. Ale nauczony doświadczeniem, bo wiele rzeczy obiecanych słyszałem, zwróciłem się o to pisemnie. I okazało się, że nie ma takiej możliwości. Aby był to przystanek końcowy musiałyby być dwa tory. Wówczas posadowienie peronu byłoby znacznie droższe, bo nie mielibyśmy żadnej dostępnej przestrzeni. Peron zabudowywalibyśmy chyba nad rzeką, albo w powietrzu, a to olbrzymie koszty. Poza tym budowa drugiego toru spowodowałaby, że dotacja na rewitalizację linii zostałaby cofnięta, bo projekt zakłada prace po istniejącym torze. Gdybyśmy się uparli, stracilibyśmy jedyną realną szansę remontu linii.

Niedawno Urząd Marszałkowski przekazał do konsultacji projekt planu transportowego województwa do roku 2020. Wśród priorytetów nie ma przeznaczonej do remontu linii z Rybnika do Chałupek (na odcinku od Wodzisławia do Chałupek). To powód do niepokoju?

Na pewno jest to powód do przyjrzenia się temu dokumentowi, bo wszystkie połączenia są realizowane w oparciu o dokument, jakim jest plan transportowy. W związku z tym urząd miasta będzie składał uwagi.