Szlaban na ryzyko!
Koleje ruszają z XI edycją kampanii Bezpieczny Przejazd
Brawura, pośpiech, rutyna i skłonność do ryzyka kierowców oraz pieszych – to główne przyczyny 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, przejściach dla pieszych i torach kolejowych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego obejmującego ponad 200 inicjatyw, prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny Przejazd”. W wystartowała już XI edycja akcji, w nowej odsłonie i z nowym hasłem – „Szlaban na ryzyko!” Dzięki działaniom zarządcy infrastruktury rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii.
Miliardy na inwestycje
Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 proc. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14 proc. mniej wypadków niż w 2013. To efekt prowadzonej od 2005 roku kampanii społecznej, ale także programu inwestycyjnego, w ramach którego PLK remontuje tysiące km linii kolejowych, modernizuje 1400 przejazdów i 3000 rozjazdów kolejowych za sumę 3 miliardów złotych. – Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe są bezpieczne. Niezależnie od kategorii, gwarantują pieszym i kierowcom bezpieczne pokonanie torów. Pod jednym warunkiem: poszanowania przepisów o ruchu drogowym. A z tym w Polsce wciąż jest największy problem, bo wielu z nas mniej lub bardziej świadomie je ignoruje. Dlatego od 11 lat prowadzimy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
310 osób poszkodowanych w ciągu roku
W ciągu minionych 12 miesięcy w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach kolejowo-drogowych poszkodowanych zostało 69 osób. Wskutek wtargnięcia na tory w miejscach niedozwolonych ucierpiało 241 pieszych. Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru, jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, według wyliczeń np. Banku Światowego, liczone są w milionach złotych. Wśród nich są wypłaty odszkodowań, koszty działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, niewytworzonego przez osoby, które zginęły. Dlatego przez ostatnich 10 lat kampania „Bezpieczny przejazd” koncentrowała się przede wszystkim na informowaniu o tragicznych skutkach zderzenia z pędzącym pociągiem. Aby dodatkowo wzmocnić ten przekaz PKP PLK, kontynuując temat bezpieczeństwa, koncentrują się na wyjaśnianiu dwóch aspektów: podejmowania skrajnego ryzyka oraz psychologicznych następstw wypadków – skutków brawury, rutyny i pośpiechu. Akcję wspierają eksperci z dziedziny bezpieczeństwa a sama akcja jest jedną z największych tego typu w Europie. Więcej informacji o akcji na www.bezpieczny-przejazd.pl.
red.
Liczby
12 307 liczba przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść zarządzanych przez PLK
1400 modernizację tylu przejazdów w latach 2012 – 2015 obejmuje program inwestycyjny PLK
241 pieszych ucierpiało w 2014 r. wskutek wtargnięcia na tory
69 osób zostało poszkodowanych w 2014 r. w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach
44 o tyle procent od 2011 r. zmniejszyła się liczba poszkodowanych w wypadkach kolejowych
14 tyle procent mniej wypadów niż w 2013 r. odnotowano na przejazdach w 2014 r.
10 edycji kampanii „Bezpieczny Przejazd” odbyło się do tej pory