Pasażerowie poczekają na pociąg w kontenerach
WODZISŁAW ŚLĄSKI
Mimo trwającej wciąż modernizacji linii kolejowej z Rybnika do Chałupek od początku listopada pociągi osobowe dojeżdżają już do stacji Wodzisław Śląski. Tory, perony i inne przebudowane elementy infrastruktury kolejowej przeszły pomyślne odbiory. Na dworcu wciąż jednak wre praca, przy czym już nie za sprawą firmy Rubau realizującej inwestycję na rzecz PKP PLK, a pracowników Służb Komunalnych Miasta. Przygotowują teren pod kontenery, w których urządzona zostanie tymczasowa poczekalnia.
- Służby Komunalne Miasta prowadzą rozbiórkę starych garaży, następnie ich zadaniem będzie wykorytowanie miejsca pod kontenery, wymiana rynny. Zamówione zostały również nowe tabliczki, trwa odchwaszczanie trawników, czyszczenie całego terenu tak, aby tymczasowa poczekalnia była miejscem estetycznym – wyjaśnia Anna Szweda-Piguła, rzecznik prasowy UM w Wodzisławiu Śląskim.
Do 13 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów, pojawić się mają trzy kontenery – dwa z nich będą pełniły funkcje poczekalni, natomiast w trzecim znajdzie się toaleta.
Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śl. mówi, że to pierwszy krok do zupełnie nowego wizerunku dworca, który w tym roku przeszedł w ręce miasta. W budynku powstanie prawdziwa poczekalnia, stanowiąca część zapowiadanego już od dłuższego czasu centrum przesiadkowego.
– Teraz trwają prace dokumentacyjne i przygotowujemy się do aplikowania o środki finansowe z UE na ten cel. Prace budowlane na dworcu planowane są na przełomie 2017/2018 roku, do tego czasu będzie tam zorganizowana poczekalnia kontenerowa – wyjaśnia Mieczysław Kieca.
Od dłuższego czasu gotowa jest już infrastruktura na przystanku Wodzisław Śląski Radlin. Do końca października właśnie do tej stacji dochodziły pociągi osobowe. Mimo zakończonych prac teren nie wygląda najlepiej za sprawą opuszczonego i zdewastowanego budynku dworcowego. Koleje usiłowały go sprzedaż, a kiedy się to nie udało, przeznaczyły do wyburzenia. Jest to jeden z około 500 obiektów kolejowych przeznaczonych do rozbiórki w województwie śląskim. Wyburzanie ma potrwać do końca 2016 r., zatem obiekt jeszcze trochę będzie psuł otoczenie.
(tora)
A jak przebiega modernizacja innych stacji?
Jak mówi Jacek Karniewski, rzecznik PKP PLK wszystkie stacje modernizowanej linii kolejowej są praktycznie gotowe. Wykonano krawędzie peronów, pochylnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, nawierzchnie, wiaty, oświetlenie. Do zamontowania zostały ławki, kosze, tablice informacyjne. Na stacjach Rybnik Towarowy, Wodzisław Śląski i Olza zamontowane będą kamery monitoringu przemysłowego. Kamery znajdą się też na niektórych przejazdach kolejowych. Na stacji Olza pojawi się nowy zegar. Rzecznik zapewnia, że wszystko będzie gotowe do 13 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. - To nasze oczko w głowie. Pilnujemy, by tego nie spalić. Przed oddaniem inwestycji planujemy jeszcze przeprowadzić w porozumieniu z przewoźnikami jazdy testowe, aby sprawdzić sprawność rogatek, semaforów, rozjazdów, itd. - dodaje Karniewski.