Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku
Planuję ubiegać się o świadczenie przedemerytalne i gromadzę dokumentację. W ZUS powiedziano mi, że nie muszę przedkładać zaświadczenia o wysokości zarobków ZUS Rp-7, ponieważ świadczenie przedemerytalne wypłacane jest w kwocie ryczałtowej. Czy rzeczywiście nie muszę przedkładać informacji o wysokości osiągniętego wynagrodzenia?
Zaświadczenie potwierdzające wysokość wynagrodzenia nie jest dokumentem niezbędnym do ustalenia ubezpieczonym prawa do świadczenia przedemerytalnego. Świadczenie, co do zasady, wypłacane jest w kwocie ryczałtowej, wynoszącej 1027,39 zł miesięcznie, począwszy od dnia 1 marca 2015 r. Jego wysokość nie zależy więc od osiąganych w trakcie ubezpieczenia zarobków. W zakresie wymaganej dokumentacji ustawodawca wskazał, że do wniosku o świadczenie przedemerytalne dołącza się dowody uzasadniające prawo do tego świadczenia, w tym decyzję o utracie prawa do zasiłku dla bezrobotnych lub informację o upływie 6 miesięcy (180 dni) pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także dowody wymagane do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości, określone przepisami ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Mam nadpłatę w składkach ZUS, o czym dowiedziałem się przechodząc na emeryturę częściową. Nadwyżki powstały w latach 1994-1995 gdy płaciłem ZUS jako prowadzący działalność gospodarczą, jednocześnie będąc zatrudnionym na pełnym etacie w firmie, która także odprowadzała za mnie składki. Jak mogę je odzyskać?
Należy napisać pismo o rozliczenie konta i zwrot nadpłaconych składek. Jeżeli jednak dana osoba dalej prowadzi działalność gospodarczą, można napisać o zaliczenie nadpłaconych składek na poczet składek bieżących i podać, na który fundusz, na jaki miesiąc i rok, np. ubezpieczenie zdrowotne październik 2015 r. Do zwrotu składek należy też podać numer konta, na który należy zwrócić składki.
Od grudnia przechodzę na emeryturę i ubiegam się o rentę z tytułu choroby zawodowej. Czy muszę złożyć wniosek o rentę, czy wystarczy, jeśli dołączę decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego?
Musi pan złożyć wniosek o ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową, do którego należy dołączyć decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz aktualne zaświadczenie o stanie zdrowia. Wypełnia więc pan dwa wnioski: o emeryturę i o rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową.