Za nocny głuchy telefon możesz słono zapłacić
Oszuści znaleźli kolejny sposób dorobienia się - dzwonią z afrykańskich numerów
Środek nocy, wczesny ranek, dzwoni telefon. Zwykle jeden, dwa sygnały. Śpiący właściciel telefonu nie ma szans odebrać. Ale widząc nieodebrane połączenie zwykle oddzwania. Myśli sobie - a nuż coś ważnego. Po drugiej stronie nikt nie odbiera, ale połączenie trwa. Dzwoniący w końcu rozłącza się nieświadom, że telefonował do jednego z krajów afrykańskich, a operatorzy naliczają mu opłatę. Operator z Afryki podzieli się pieniędzmi z oszustem, który od niego dzierżawi numer.
Policja oraz Urząd Komunikacji Elektonicznej ostrzegają, że tego typu proceder nasilił się w ostatnim czasie. Abonenci zgłaszają, że mają nieodebrane połączenia z numerów zaczynających się od cyfr +243 czy +225. To numery kierunkowe do Demokratycznej Republiki Konga czy Wybrzeża Kości Słoniowej. Oszuści wykorzystują fakt, że są podobne do numerów kierunkowych z Warszawy (22) bądź Płocka (24). UKE podaje, że ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów. - Zdarza się również, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie symbolu czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty - informuje UKE.
Dlatego policja i UKE przestrzegają - jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na twoim telefonie numer jest zadziwiająco długi lub nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego tego numeru: zachowaj ostrożność, oddzwaniaj z głową!
(tora)
Trzeba płacić?
Jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik. Możesz jednak złożyć swojemu dostawcy reklamację. Tryb i warunki reklamacji określa rozporządzenie MAiC w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, możesz skorzystać z możliwości polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym. Szczegółowe informacje na temat postępowania mediacyjnego znaleźć można na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej. Należy przy tym pamiętać, że wniesienie wniosku o mediację nie zwalnia z obowiązku uregulowania płatności. Sporną kwotę może umorzyć tylko dostawca usługi lub sąd powszechny w postępowaniu cywilnym.
Jak reagować?
Sprawdzić, czy podejrzany numer pochodzi z zagranicy (połączenia międzynarodowe są droższe) lub czy należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 708 XXX XXX). Możesz to sprawdzić na stronie internetowej UKE w zakładce Telekomunikacja > Numeracja > Wyszukiwarka numerów > wykazy i tablice numeracji.