Niesłyszący mają łatwiej w ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił wideotłumaczenie dla osób niesłyszących. Dzięki temu osoby niesłyszące lub niedosłyszące łatwiej załatwią swoje sprawy.
– Już dziś w 243 placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby niesłyszące mogą korzystać z pomocy pracowników przeszkolonych z języka migowego. Dzięki ich umiejętnościom w 2015 r. ok. 3,4 tys. niesłyszących klientów skorzystało z obsługi tłumaczonej na język migowy. Jednak część spraw, z którymi zgłaszają się osoby niesłyszące jest na tyle skomplikowana, że wymaga dużo większych umiejętności w zakresie komunikacji w języku migowym. Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych niesłyszących klientów Zakład uruchomił usługę wideotłumaczenia rozmów w salach obsługi w siedzibach swoich 43 oddziałów – mówi Beata Kopczyńska, rzecznik Oddziału ZUS w Rybniku. Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego trzeba posiłkować się pomocą osoby biegle władającej językiem migowym, wówczas rozmowę przejmuje wykwalifikowany pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS. Rozmawia za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT dzięki słuchawce jest w stałym kontakcie z pracownikiem sali obsługi klienta.
– Osoby niesłyszące, które zechcą skorzystać ze specjalnej usługi wideotłumaczenia przy wyborze tematu obsługi na biletomacie w jednostce ZUS, powinny wybrać symbol „ucha”. Klienci posiadający zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS mogą się natomiast umówić wizytę w jednostce z usługą wideotłumaczenia właśnie za pośrednictwem portalu PUE – wyjaśnia Beata Kopczyńska.
(tora)