Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 31 (820) Data wydania: 02.08.16
Czytaj e-gazetę

Dlaczego nie remontujecie w nocy?

REGION Takie pytanie zadaje sobie niejeden kierowca tkwiący w korku przed prowadzonymi właśnie pracami remontowymi w miastach i gminach. Zapytaliśmy w wykonawców i urzędników, czy prace muszą być wykonywane akurat w godzinach szczytu.

Okazja jest doskonała, bo na drogach wiele się dzieje. – To oczywiste, że drogi się zużywają i wymagają okresowych remontów. Mam jednak pytanie, czy prace muszą się odbywać w godzinach szczytu?  Kilka godzin później prace ustają. Czy nie można ich przesunąć na popołudnie lub wieczór?  – pyta jeden z naszych czytelników.

Nie zawsze się da

Firma Skanska, która prowadzi szereg prac na drogach w regionie tłumaczy, że prace w nocy są bardziej niebezpieczne. – Harmonogram robót zakłada pracę w porze dziennej ze względu na bezpieczeństwo osób pracujących i użytkowników dróg – wyjaśnia Agnieszka Kotela z firmy Skanska. – Aktualnie prace zostały zintensyfikowane (trwają od wczesnych godzin rannych do wieczora), by w jak najkrótszym czasie mogły się zakończyć. Wszystko po to, by w najbliższym czasie kierowcy i mieszkańcy mogli z nich korzystać w sposób bezpieczny i komfortowy. Jeżeli pojawi się możliwość prowadzenia prac w porze nocnej będziemy brali pod uwagę taką ewentualność. Dokładamy wszelkich starań, aby niedogodności związane z tymi pracami były dla mieszkańców i kierowców jak najmniej odczuwalne – dodaje.

Ludzie chcą spać

Drogowcy mają jeszcze jeden problem. Muszą wybierać pomiędzy spokojem kierowców a mieszkańców. – Tereny miejskie to najbardziej niewdzięczne tereny pod względem prowadzenia prac drogowych, bo przy tych drogach zlokalizowanych jest wiele domów mieszkalnych, obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności występuje tu uzbrojenie podziemne, czyli najróżniejsze sieci – tłumaczy Tomasz Trepka z rybnickiej firmy Inżbud, która również prowadzi prace na drogach. – Uciążliwość dla kierowców występuje w czasie ich przejazdu przez remontowane odcinki dróg, a gdyby prace prowadzone były w nocy to takie utrudnienia odczuwaliby mieszkańcy terenów przyległych. Ludzie mieszkający w miastach potrzebują chwili wytchnienia, żeby odpocząć i potocznie mówiąc „pomieszkać”. W centrach miast obowiązują zgodnie z prawem godziny ciszy nocnej i to w sposób znaczny nie pozwala prowadzić tego typu prac w nocy. Zdarzają się inwestycje w centrach miast, które prowadzi się w technologii ciągłej, ale to bardziej dotyczy obiektów, a nie infrastruktury drogowej i wymaga to uzgodnień społecznych – wylicza pracownik Inżbud–u.

Wszyscy muszą się zgrać

Zapytaliśmy również urzędników czy ogłaszając przetarg nie mogą wskazać w jakich porach mają być prowadzone prace. – Stawiamy wymogi wykonawcom, aby część prac była wykonywana w godzinach poza szczytem porannym czy popołudniowym, dodatkowo muszą być uwzględniane zapisy np. w projektach organizacji ruchu. Niemniej jednak nie zawsze, ze względów technologicznych, wykonywanie np. robót asfaltowych z kilkugodzinnymi przerwami jest możliwe – przyznaje Anna Kolenda z Urzędu Miasta w Rybniku. Realizacja zadań inwestycyjnych, jak i remontowych odbywa się z uwzględnieniem między innymi planowanych oraz już realizowanych inwestycji czy robót w obrębie pasa drogowego. Koordynacja nie dotyczy wyłącznie prac zlecanych przez miasto, ale również innych prac wykonywanych np. przez Tauron, PWiK, gazownię lub gestorów sieci teletechnicznych. Wobec powyższego wyznaczenie terminu, w którym możliwa jest realizacja wyłącznie jednego zakresu prac jest praktycznie niemożliwa. Do tego dochodzą również nieprzewidziane awarie ww. sieci – mówi urzędniczka.

(acz)