Remont Jastrzębskiej i Wodzisławskiej zagrożony?
WODZISŁAW MSZANA Remont Drogi Wojewódzkiej nr 933 może stanąć pod znakiem zapytania.
Obecnie trwa projektowanie przebudowy DW 933. Firma, która się tym zajmuje, ma czas na opracowanie projektu wraz z uzyskaniem tzw. Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej do 31 grudnia tego roku. Zaniepokojenie w Mszanie wzbudził fakt, że znacznie szybciej ma zostać ogłoszony przez Urząd Marszałkowski w Katowicach nabór wniosków na dofinansowanie m.in. zadań drogowych w ramach funduszy unijnych. – Wnioski miały być zbierane przez urząd marszałkowski w styczniu, lutym przyszłego roku, tak by po uzyskaniu pozwolenia na budowę można było wnioskować o środki na przebudowę ulicy Wodzisławskiej. Teraz okazuje się jednak, że nabór ma ruszyć znacznie szybciej, bo w październiku i potrwać do 29 grudnia. Obawiamy się, że do tego czasu projektant nie zdąży uzyskać pozwolenia. Tym bardziej że stoją przed nim różne procedury administracyjne – nie kryje obaw Mirosław Szymanek, wójt Mszany.
– Owszem istnieje takie ryzyko – przyznaje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Jednostka ta podlega pod urząd marszałkowski. Pacer wyjaśnia, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi wydać opinię o projekcie przebudowy drogi, a wojewoda wydać zezwolenie na budowę. Zarazem uspokaja: – Ze stanu zaawansowania przygotowań do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji, które wydaje wojewoda, można sądzić, że otrzymamy je w odpowiednim czasie – mówi.
Droga Główna Południowa na dalszym planie
Wójt Mszany woli jednak dmuchać na zimne. Dlatego poprosił radę gminy w Mszanie, by przegłosowała uchwałę, popierającą go w sprawie realizacji przebudowy drogi. Uchwała zostanie przesłana do samorządów, przez które DW 933 przebiega. Wójtowi Mszany zależy na tym, by projektant zdążył uzyskać pozwolenie na budowę przed zamknięciem naborów wniosków. – Bez wsparcia unijnego ta droga nie zostanie przebudowana. A dla naszej gminy ta droga jest bardziej priorytetowa niż budowa Drogi Głównej Południowej. Stoimy na stanowisku, że najpierw trzeba doprowadzić do porządku istniejące drogi, a dopiero później budować nowe – wyjaśnia Szymanek, zaznaczając zarazem, że zdaje sobie sprawę z faktu, że inne samorządy priorytety mogą mieć inaczej poustawiane. Stąd pytanie, czy inicjatywę wójta Mszany poprze np. Wodzisław.
Trzy wodzisławskie priorytety
W wodzisławskim magistracie wyjaśniają, że realizacja przebudowy ulicy Jastrzębskiej jest dla Wodzisławia priorytetem w krótkiej perspektywie. Włodarze miasta wskazują na bardzo zły stan techniczny tej drogi, na to, że stanowi ona połączenie Wodzisławia Śląskiego z węzłem autostrady A1. Uważają za konieczność przebudowę skrzyżowań w celu poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Tyle że tu nie nastawiają się tylko na przebudowę DW 933, ale również liczą na przebudowę ważnej dla Wodzisławia DW 936 (ul. Młodzieżowa w Kokoszycach i Zawadzie) oraz budowę Drogi Głównej Południowej. Prezydent miasta planuje skierować pod obrady rady miejskiej uchwałę ws. apelu o uwzględnienie dokumentacji projektowych dla DW 936, DW 933 oraz DGP w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014–2020. Jednocześnie w Wodzisławiu zdają sobie sprawę z faktu, że środki unijne przeznaczone na budowę i przebudowę dróg wojewódzkich na terenie województwa śląskiego są bardzo ograniczone. – A o ostatecznych priorytetach i możliwościach realizacji wnioskowanych przebudów będą decydować władze województwa śląskiego, z uwzględnieniem możliwości finansowych województwa i możliwości dofinansowania ze środków UE – przypomina Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia.
Artur Marcisz
Bieżąca naprawa może być byle jaka?
Kilka dni temu zostały przeprowadzone prace remontowe na skrzyżowaniu DW 933 z DW 930 (ul. Moszczeńska) w Mszanie. Nasi czytelnicy nie kryją oburzenia sposobem wykonania remontu. – Położone zostały dwa dywaniki asfaltu, a pomiędzy nimi pozostawiono kilkadziesiąt centymetrów starej nawierzchni. Czy naprawdę nie można było położyć asfaltu na całej szerokości jezdni i doprowadzić ten odcinek drogi do jakiegoś standardu? – dopytuje nasz czytelnik. Ryszard Pacer wyjaśnia, że nie był to remont, a bieżąca naprawa zniszczonej nawierzchni. Rzecznik prasowy ZDW dodaje, że skrzyżowanie zostanie przebudowane w ramach przebudowy całej DW 933.