Były tory, będą ścieżki rowerowe
Gmina pozyskała środki unijnej na budowę ścieżki rowerowej, która będzie przebiegać po... dawnej linii kolejowej nr 159 z Jastrzębia do Godowa
GODÓW Ścieżka będzie biec od Szotkowic do dawnego przejazdu kolejowego na ul. 1 Maja w Godowie. Rozpoczęcie realizacji tego etapu nastąpi jeszcze w tym roku. W ramach prac zostanie wyrównane podłoże, które będzie utwardzone specjalnym materiałem, twardym, ale o
strukturze gąbki, przepuszczającym w głąb nawierzchni wodę, po to by nie trzeba było robić odwodnienia. Ponadto powstaną przejazdy przez drogi publiczne i gruntowe. W sumie na terenie gminy Godów w pierwszym etapie powstanie 1,6 km ścieżki. Koszt to bagatela 2,2 mln zł, z czego aż 1,9 mln zł zostanie pozyskanych w ramach projektu unijnego.
W drugim etapie (termin realizacji nieznany) ścieżka zostanie przedłużona w kierunku Łazisk i Wodzisławia. W związku z tym gmina przymierza się do przejęcia budynku dawnego dworca kolejowego w Godowie. – W przyszłości dworzec stanie się elementem ścieżki rowerowej, punktem odpoczynkowym a być może również punktem, przypominającym o historii kolei w Godowie – mówi Mariusz Adamczyk, wójt Godowa.
Budowa ścieżki odbędzie się przy wsparciu środków unijnych w ramach współpracy transgranicznej z dwoma innymi polskim gminami – Jastrzębiem–Zdrojem i Zebrzydowicami, a także partnerami czeskimi: Karviną i Petrovicami. W pierwszym etapie prócz Godowa najwięcej metrów ścieżki wybudują Petrovice i Zebrzydowice – po około kilometrze ścieżki. Niestety znacznie mniej wybuduje sąsiadujące z Godowem Jastrzębiem, bo tylko około 300 m.
(art)
Początki linii 159 sięgają roku 1884, kiedy to uruchomiono odcinek Orzesze – Żory. Pierwszy pociąg z Orzesza do Żor przybył 2 lipca 1884 r., na 2 miesiące przed oddaniem trasy do użytku. W sierpniu 1910 r. otwarto odcinek z Żor do Pawłowic, aby przedłużyć go rok później do Jastrzębia. W końcu 2 grudnia 1913 r. uruchomiono ostatni odcinek linii łączący Jastrzębie z Wodzisławiem Śląskim przez Moszczenicę, Godów i Turzę. 1 czerwca 1997 r. zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Wodzisław – Jastrzębie Zdrój, a 19 lutego 2001 na odcinku Studzionka – Jastrzębie Zdrój, 10 czerwca 2001 na odcinku Orzesze – Żory. 15 grudnia 2002 zamknięto ostatni czynny w ruch pasażerskim fragment – odcinek Żory – Studzionka.