Kilka wariantów na zagospodarowanie budynku gimnazjum
Zostanie powołana specjalna komisja, która zajmie się rozwiązaniem problemów, jakie generuje wchodząca w przyszłym roku nowa reforma oświaty.
MARKLOWICE – Co kilka lat coś z tymi szkołami wyprawiamy, bo zmienia się prawo oświatowe – komentuje wejście w życie nowej reformy edukacyjnej Jolanta Tomaszewska, Dyrektor Gminnego Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Marklowicach. Podczas grudniowej łączonej komisji spraw społecznych oraz komisji infrastruktury technicznej i rozwoju dyrektor Tomaszewska przedstawiła marklowickim radnym kilka wariantów, jakie mogłyby w przyszłym roku zafunkcjonować na terenie gminy.
Wariant 1
To rozwiązanie obejmuje naukę podzieloną na trzy budynki, w dwóch obwodach obowiązujących na terenie gminy. Pierwszym obwodem byłaby Szkoła Podstawowa nr 1 z włączonym gimnazjum. Wówczas edukacja odbywałaby się w obu budynkach szkół – w SP1 zostaną umieszczone odziały I–V lub I–IV, a w budynku gimnazjum klasy V–VIII lub VI–VIII. Drugim obwodem byłaby Szkoła Podstawowa nr 2, gdzie struktura edukacyjna zostałaby bez zmian, czyli uczyłyby się w niej dzieci w klasach I–III z dotychczasowego obwodu. Plusami tego wariantu byłoby spełnienie wymogu reformy dotyczącego bliskiej odległości drugiej szkoły, ponieważ SP1 znajduje się niedaleko gimnazjum. Baza dydaktyczna gotowa do kształcenia w SP1 również byłaby atutem tego rozwiązania. Ewentualnymi minusami byłaby m.in. konieczność pracy w dwóch budynkach (SP1 i gimnazjum), ponieważ wiązałaby się to z przechodzeniem nauczycieli na zajęcia z jednej szkoły do drugiej. Taka sytuacja wiązałaby się z brakiem zapewnienia pełnego bezpieczeństwa podczas przerw lekcyjnych. Rozwiązaniem problemu miałby być łącznik między budynkami obu szkół. W jakiej formie miałby ów łącznik powstać nie wyjaśniono podczas sesji. Jednak radni niebyt chętnie przyjęli pomysł nowej inwestycji.
Wariant 2
Kolejne rozwiązanie zakłada jeden obwód szkolny na terenie Marklowic. Szkoła Podstawowa nr 1 funkcjonowałoby razem z włączonym gimnazjum, a SP2 byłaby jej filią. Jednak wówczas nie byłby spełniony jeden z warunków ustawy prawa oświatowego, który mówi o funkcjonowaniu podstawówki w jednym budynku lub w jego bliskiej odległości (SP1 i SP2 dzieli 2 km). Ewentualne plusy i minusy wariantu II są takie same jak w propozycji poprzedniej.
Wariant 3
Ostatni wariant przewiduje dwie duże szkoły podstawowe. Wówczas gmina utrzymywałaby tylko dwa obiekty szkolne. Takie rozwiązanie skutkowałyby likwidacją bądź wygaszeniem SP2. W obecnej SP1 uczyłyby się klasy I–VIII, a pozostałe klasy uczęszczałyby do nowej SP2 w budynku gimnazjum. Jednak ten wariant proponuje zmienione obwody szkolne. Wówczas konieczne byłoby również przeniesienie biblioteki gminnej z gimnazjum w inne miejsce. W ten sposób zwiększyłaby się ilość sal lekcyjnych w szkole. Wariant ten umożliwia początkowe funkcjonowanie obecnej SP2 jako filii (z czasem miałaby zostać wygaszana), a uczęszczałby do niej jak dotychczas klasy I–III z dotychczasowego obwodu. Plusami tego rozwiązania między innymi byłoby zapewnienie pełnego bezpieczeństwa uczniów oraz uzupełnienie etatów przez nauczycieli w obydwu szkołach. Minusem byłby społeczny opór związany z wygaszeniem bądź likwidacją SP2. W opinii wójta szkoła ta powinna funkcjonować, ponieważ jest dobrze wyposażona oraz staraniem rodziców przeszła remont.
(juk)