Uwaga na telefonicznych naciągaczy
Nieuczciwi sprzedawcy zachęcają do zawarcia nowej umowy telekomunikacyjnej. W rezultacie niczego nie podejrzewający klient zmuszony jest opłacać dwa rachunki telefoniczne lub zapłacić wysoką karę za zerwanie umowy.
POWIAT W ostatnim okresie do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl. zgłasza się po kilka osób dziennie proszących o pomoc w walce z telefonicznymi naciągaczami, działającymi zwłaszcza na rzecz jednej z firm telekomunikacyjnych. Dla osób, które w minionych 14 dniach podpisały niekorzystne umowy, w najbliższym czasie upłynie termin do skutecznego ich anulowania. Z tego powodu Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu przygotował wzór oświadczenia, który należy wysłać listem poleconym na adres firmy (wzór dostępny na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu).
Nieuczciwi sprzedawcy (zwłaszcza jedna z firm), podszywając się za dotychczasowych operatorów telefonicznych, wprowadzają w błąd i nakłaniają do zawarcia nowej umowy o usługi telekomunikacyjne. W rezultacie niczego nie podejrzewający klient (często myślący, że rozmawia z konsultantem dotychczasowego operatora) zmuszony jest opłacać dwa rachunki telefoniczne lub zapłacić wysoką karę umowną za zerwanie umowy.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina, że od zawarcia umowy na odległość (np. przez telefon) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. u akwizytora), klient ma prawo odstąpić w terminie 14 dni od daty jej podpisania, przesyłając pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres firmy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Ważne jest, by kopię pisma zachować dla siebie.
Pamiętajmy, by przed podpisaniem jakiegokolwiek dokumentu, zachować szczególną ostrożność i sprawdzić docelowego operatora!
Natomiast jeżeli już doszło do podpisania jakichś dokumentów budzących wątpliwości, należy pilnie zgłosić się do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śląskim bądź do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl.:
• Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śl. ul. Pszowska 92a (III piętro, pok. 326), tel. (32) 453–99–62, e–mail: prk@powiatwodzislawski.pl. Biuro czynne jest w poniedziałki i wtorki w godz. 9.00–15.00, a czwartki w godz. 9.00–16.30
• Delegatura Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Siemianowicach Śląskich: 41–106 Siemianowice Śląskie, ul. Walerego Wróblewskiego 75, tel. 32 220 75 75, e–mail: siemianowiceslaskie@uke.gov.pl.
Co ważne, prośby o pomoc UKE nie trzeba zgłaszać osobiście w delegaturze, lecz można zgłaszać je elektronicznie za pomocą formularza dostępnego na stronie https://www.uke.gov.pl/kontakt/
opr. (mak)