Przeziębienie, a może COVID-19? Podpowiadamy, co zrobić
Przeziębienie, a może to grypa lub COVID-19? Jak sprawdzisz, co ci dolega? Skorzystaj z praktycznego przewodnika, który krok po kroku przedstawia, co zrobić, gdy masz pierwsze objawy infekcji.
Nigdy nie lekceważ objawów choroby. Nawet jeśli wydaje ci się, że to zwykłe przeziębienie, powinieneś to sprawdzić. Być może są to pierwsze symptomy groźnych chorób: grypy lub COVID-19? Część chorób, szczególnie w pierwszym stadium rozwoju, daje podobne objawy, dlatego musisz upewnić się, co ci dolega.
Zacznij od lekarza rodzinnego
Skontaktuj się z poradnią Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Poinformuj osobę w rejestracji, że: podejrzewasz zakażenie koronawirusem, jesteś na kwarantannie lub miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem. W zależności od twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę: wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza POZ, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego. Jeśli lekarz POZ podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Gdy czujesz się źle wieczorem (po godz. 18.00), w weekend lub w dzień świąteczny, wtedy skontaktuj się z najbliższą placówką nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), gdzie otrzymasz niezbędną pomoc medyczną. Placówki NiŚOZ przyjmują od poniedziałku do piątku, od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, w soboty, niedziele i święta przez całą dobę. W zależności od twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę: wizyty stacjonarnej w gabinecie NiŚOZ, teleporady, lub wizyty medyka w domu chorego. Lekarz dyżurujący również może skierować pacjenta na test w kierunku wykrycia zakażenia koronawirusem.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online – https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk . Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu skorzystasz od poniedziałku do piątku, od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, w soboty, niedziele i święta przez całą dobę. Podobnie, jak w poprzednich przypadkach, lekarz Teleplatformy także może skierować pacjenta na test, przy objawach wskazujących na możliwość zakażenia koronawirusem.
Samodzielnie na test
Jeśli podejrzewasz, że twój zły stan zdrowia jest spowodowany zakażeniem koronawirusem, jeśli miałeś kontakt z osobą zakażoną, zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2 przez Internet na stronie gov.pl/web/koronawirus. Formularz on-line składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami zakażonymi wirusem SARS-CoV-2 oraz objawów, które mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Twoje odpowiedzi pomogą określić, czy istnieje ryzyko, że zakaziłeś się koronawirusem. Kiedy okaże się, że powinieneś wykonać test diagnozujący, możesz: zamówić rozmowę z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (numer telefonu 22 735 39 40), który zleci ci wykonanie testu albo zapisać się na wymaz przez Internet. Potrzebujesz do tego Profilu Zaufanego.
Co ważne, na test w kierunku koronawirusa możesz zapisać również swoje dziecko. Z formularza online mogą skorzystać również współdomownicy osoby zakażonej SARS-CoV-2, którzy mimo szczepienia lub posiadania statusu ozdrowieńca, muszą się poddać testowi na obecność koronawirusa.
Zlecenie na test i co dalej?
W momencie zlecenia testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 zostajesz objęty kwarantanną. W czasie kwarantanny nie opuszczaj swojego miejsca pobytu. Jesteś zwolniony z kwarantanny na czas przejazdu do punktu pobrań i powrotu do miejsca pobytu. Gdy samodzielnie nie możesz dostać się do punktu pobrań wymazów, twój lekarz POZ może wezwać do ciebie karetkę wymazową. Wymaz zostanie pobrany w miejscu twojego pobytu.
Wynik testu na koronawirusa
Wynik testu możesz sprawdzić w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP):
POZYTYWNY: oznacza, że jesteś zakażony koronawirusem. Twoja kwarantanna automatycznie zmienia się w izolację. Izolacja trwa 10 dni, licząc od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2. Skontaktuj się ze swoim lekarzem POZ, który oceni twój stan zdrowia i ustali leczenie.
NEGATYWNY: oznacza, że nie jesteś zakażony koronawirusem. Gdy otrzymasz wynik negatywny, zostajesz zwolniony z kwarantanny.
WAŻNE! Wgląd do wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 ma także twój lekarz POZ i laboratorium, które przeprowadzało analizę wymazu.
Program DOM – domowe centrum monitoringu zdrowia
Program Domowa Opieka Medyczna umożliwia monitoring twojego zdrowia, gdy jesteś chory na COVID-19, ale nie wymagasz leczenia w warunkach szpitalnych. Do kontroli twojego zdrowia służy pulsoksymetr, niewielkie urządzenie, które mierzy saturację, czyli poziom natlenienia krwi. Wystarczy, że nałożysz go na palec i połączysz ze specjalną aplikacją, którą instalujesz w swoim telefonie. Możesz też zgłaszać wyniki pomiarów przez infolinię. Pulsoksymetr trafi do Ciebie bezpłatnie. Gdy ukończyłeś 55 lat, automatycznie kwalifikujesz się do programu i otrzymasz urządzenie do domu pocztą. Jeśli jeszcze nie masz 55 lat, możesz zamówić pulsoksymetr przez internet na stronie gov.pl/web/domowaopiekamedyczna lub przez kwalifikację przeprowadzoną przez lekarza POZ. W razie niepokojących wyników zadzwoni do ciebie konsultant i jeśli będzie taka potrzeba, umówi konsultację telemedyczną z lekarzem.
Bezpłatna infolinia NFZ
Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę, otrzymasz wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą m.in., gdzie znajdziesz: najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, punkt wymazowy w twojej okolicy oraz doradzą, jak skontaktować się ze szpitalem.Oprac. AgaKa