9 najważniejszych wniosków i zaleceń wodzisławskiej analizy parkingowej
Gdzie w Wodzisławiu Śl. jest możliwość wybudowania parkingu wielopoziomowego, w co należy doposażyć miejskie parkomaty oraz na czym polega system detekcji? Sprawdziliśmy, co zawiera analiza parkingowa Wodzisławia Śl.
WODZISŁAW ŚL. Od lat Strefa Płatnego Parkowania i miejskie parkingi w centrum Wodzisławia Śl. są obiektem skarg mieszkańców niezadowolonych ze skomplikowanych zasad parkowania. Magistrat uznał jednak, że przed wprowadzeniem zmian wykonana analizę parkingową odnoszącą się przede wszystkim do ścisłego centrum oraz zabudowy wielolokalowej. Ta właśnie została oddana w ręce urzędników. Na zlecenie miasta wykonał ją zespół Green Parking/Parking Support pod kierownictwem Witolda Müllauera. Przedstawiamy najważniejsze ujęte w dokumencie wnioski i zalecenia.
1. Wykonanie projektu organizacji ruchu dla strefy zamieszkania na obszarze starego miasta, wyznaczającego miejsca postojowe oraz wprowadzenie systemu automatycznej weryfikacji uprawnień wjazdu do obszaru objętych zakazem ruchu
Jak uważają autorzy analizy, realizacja wspomnianych powyżej zaleceń spowoduje uporządkowanie sytuacji parkingowej w centrum miasta. Zwracają jednak uwagę, że równocześnie należy spodziewać się znacznego wzrostu deficytu wolnych miejsc postojowych. Skutkować to będzie koniecznością reorganizacji funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania. Szczegółowy zakres tej reorganizacji możliwy będzie do określenia po wykonaniu badań ruchu spoczynkowego po uporządkowaniu sytuacji parkingowej w strefach zamieszkania oraz ograniczeniu wjazdu do obszarów objętych zakazem ruchu do pojazdów uprawnionych.
2. Naprowadzania na wolne miejsca postojowe
Prócz wspomnianego we wcześniejszym punkcie wykonania projektu organizacji ruchu dla strefy zamieszkania na obszarze starego miasta autorzy analizy zalecają także wprowadzenie systemu detekcji i naprowadzania na wolne miejsca postojowe. System miałby być oparty na czujnikach, tablicach zmiennej treści oraz aplikacji mobilnej. Dzięki temu kierujący nie musieliby krążyć bez końca w poszukiwaniu wolnych miejsc.
3. Budowa parkingów wielopoziomowego
W pierwszej kolejności miałby powstać na terenie obecnie istniejącego parkingu przy ul. Arendarskiej, gdzie możliwe jest uzyskanie ponad 250 miejsc postojowych w przypadku powstania obiektu o dwóch kondygnacjach nadziemnych. Następnie parking wielopoziomowy miałby powstać na terenie parkingu położonego przy skrzyżowaniu ulic Pszowskiej i Mendego. Eksperci z Parking Support proponują także, że parking wielopoziomowy mógłby także powstać w następujących lokalizacjach: na parkingu przy Pijalni Piwa Warka, na parkingu przy Szpitalu, na parking przy ul. Mieszka obok bloków 7 A-E, na terenie pomiędzy ul. Kokoszycką a blokami nr 2 A-E i 4 przy ul. Przemysława, na parkingu przy placu Zwycięstwa.
4. Doposażenie parkomatów
Chodzi przede wszystkim o doposażenie ich w płatności kartami zbliżeniowymi oraz systemem BLIK. Wśród respondentów ankiet, zdecydowana większość potwierdziła chęć korzystania z tych form płatności. „W Strefach Płatnego Parkowania, w których bezgotówkowe formy płatności funkcjonują w parkomatach, odsetek kierowców z tych możliwości korzystających waha się od 40% do 70%” czytamy w przygotowanej analizie parkingowej.
5. Wprowadzenie darmowego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania
Autorzy przygotowanej analizy parkingowej proponują wprowadzenie darmowego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania raz dziennie dla każdego pojazdu na określony czas, np. 30 min. To rozwiązanie miałoby za zadanie zmniejszenie negatywnego odbioru społecznego przy ewentualnym rozszerzeniu Strefy oraz podniesienia stawek opłat. Specjaliście zwracają również uwagę, że spowoduje także maksymalnego ograniczenia ruchu pojazdów na starym mieście, co przyczyni się do m.in. do ograniczenia hałasu oraz emisji spalin.
6. Kolejna godzina postoju tańsza
Specjaliści zalecają na parkingach buforowych – czyli przy ul. Wałowej (przy SP nr 1) oraz przy skrzyżowaniu ul. Pszowskiej i ul. Doktora Lucjana Mendego (na tyłach wydziału geodezji Starostwa Powiatowego) – regresywnych stawek opłat. Oznacza to, że opłata za kolejną godzinę parkowania ma być niższa niż za poprzednią. Tego typu zabieg ma zachęcić kierowców chcących zaparkować na dłuższy okres do skorzystania z tych parkingów.
7. Strefy zamieszkania
Specjaliści z Parking Support rekomendują na ulicach: Tysiąclecia, Pokoju, Piastowskiej, Wojska Polskiego, Żeromskiego, Prusa/Orzeszkowej, Asnyka/Słoneczna i placu Zwycięstwa wprowadzić strefy zamieszkania. Zwracają uwagę, że nie tylko zwiększy to bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, lecz również przyczyni się do poprawy sytuacji parkingowej.
8. Likwidacja części chodników
Chodzi o te lokalizacje, które są objęte strefami zamieszkania. Likwidacja części chodników miałaby pozytywnie wpłynąć na rzecz wyznaczenia miejsc postojowych poprzez niemontowanie wysokich krawężników.
9. Kampania informacyjna
Wraz ze wdrożeniem zmian autorzy zalecają rozpoczęcie przez miasto kampanii informacyjnej dotyczącej przepisów obwiązujących w strefie zamieszkania, z naciskiem na postój wyłącznie na miejscach wyznaczonych, bezwzględnego pierwszeństwa pieszego przed pojazdem oraz ograniczenia prędkości do 20 km/h. Kampania, oprócz mediów, powinna objąć swym zakresem akcje informacyjno-pouczające straży miejskiej i policji.
Justyna Koniszewska