Alko-tubki w sklepach. Kontrole w całym kraju
KRAJ Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych informuje, że zobowiązał organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych (IJHARS) do kontroli w ramach sprzedaży tego asortymentu produktów spożywczych.
– W całym kraju Inspektorzy IJHARS kontynuują kontrole punktów sprzedaży detalicznej w zakresie oznakowania i opakowania produktów typu alko– tubki, w tym także miejsca i sposobu ich udostępniania konsumentom. W przypadku, gdy kontrolowane produkty poprzez opis, prezentację i etykietowanie będą wprowadzać w błąd co do tożsamości produktu, inspektorzy IJHARS zastosują surowe kary pieniężne oraz poinformują właściwe organy. Zero tolerancji dla łamania przepisów! – czytamy na Facebooku IJHARS.
Przypomnijmy, że w sklepach pojawił się produkt alkoholowy przypominających tubki z musem owocowym dla dzieci. Wywołało to oburzenie w całym kraju. Komunikat w tej sprawie wydał Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych. Inspektorzy zaczęli kontrolować sklepy.
– W związku z informacjami o pojawieniu się w obrocie handlowym saszetek alkoholowych (alko– tubek) przypominających tubki z musem owocowym dla dzieci Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych informuje, że zobowiązał organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych do kontroli w ramach sprzedaży tego asortymentu produktów spożywczych. Wszystkim nam w największym stopniu leży na sercu zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci. Dlatego wszystkie działania, które podejmujemy, mają na celu zabezpieczyć konsumentów przed niebezpieczeństwami prowokowanymi przez agresywny marketing, np. poprzez ekspozycję alkoholu, która może zmylić konsumenta co to tożsamości produktu – czytamy w komunikacie IJHARS.
Jak czytamy w komunikacie, kwestie oznakowania środków spożywczych reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011[1] do którego egzekwowania uprawnione są organy urzędowej kontroli żywności w Polsce w stosunku do przedmiotowych produktów: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno– Spożywczych – w zakresie parametrów jakościowych, np. tożsamość produktu i Państwowa Inspekcja Sanitarna – w zakresie właściwości zdrowotnych lub sanitarnych żywności, w tym zagrożeń zdrowia publicznego.
– Art. 7 ust. 1 lit. a rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, stanowi, iż informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd w szczególności co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji. Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia informacje na temat żywności muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumenta, a stosownie do art. 4 ww. rozporządzenia ust. 1, 2 i 3 mają również zastosowanie do reklamy i prezentacji środków spożywczych, w szczególności kształtu, wyglądu lub opakowania, zastosowanych materiałów opakowaniowych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane. W przypadku gdy kontrolowane produkty poprzez opis, prezentację i etykietowanie będą wprowadzać w błąd co do tożsamości produktu, inspektorzy IJHARS zastosują surowe kary pieniężne oraz poinformują właściwe organy samorządu terytorialnego wydające zezwolenia na handel detaliczny napojami alkoholowymi – czytamy w komunikacie IJHARS
– Niezależnie od realizowanych kontroli zaproponowaliśmy już rozwiązania systemowe mające na celu skutecznie przeciwdziałać i ograniczyć ryzyko powtórzenia tego procederu w przyszłości – napisał dr Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor IJHARS
Źródło: IJHARS