Kącik ZUS
Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.
Dzień dobry, jestem nauczycielką, w tym roku kończę 55 lat i chcę przejść na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Czy powinnam jeszcze przed przejściem na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne złożyć wniosek o ponowne przeliczenie kapitału początkowego ze względu na korzystniejsze obecnie przeliczanie urlopu wychowawczego oraz okresu studiów 5-letnich. Czy to o czym napisałam jest przeliczane przez ZUS przy składaniu wniosku o emeryturę nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, czy trzeba złożyć ten wniosek o ponowne przeliczenie kapitału początkowego wcześniej. Proszę o wyjaśnienie tych kwestii.
Zasady obliczania kapitału początkowego zmieniały się z czasem, wraz ze zmianą przepisów. Dlatego przy rozpatrywaniu wniosku o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne czy inne świadczenie emerytalne sprawdzamy, czy w danym przypadku kapitał początkowy wymaga przeliczenia, czy nie. Nie wszystkie jednak nowelizacje dotyczące obliczenia kapitału początkowego można zastosować przy obliczeniu wysokości nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Chodzi tutaj konkretnie o uwzględnienie okresów nauki w szkole wyższej w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 okresów składkowych – to przeliczenie jest możliwe wyłącznie przy wniosku o emeryturę.
Nie ma potrzeby składania odrębnego wniosku o przeliczenie kapitału początkowego. Jeżeli posiada Pani jakieś dokumenty za okres do 1999 r., których nie dołączała Pani do wniosku o kapitał początkowy, to jak najbardziej należy je złożyć teraz, wraz z wnioskiem o NSK. ZUS je przeanalizuje i uwzględni, jeśli będzie taka możliwość.