Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Nie wożą koleją, bo im się nie opłaca

16.02.2016 00:00 red

- Jest wolność. Wójt nie nakaże przedsiębiorcom, by korzystali z kolei. Nie ma też możliwości, by zakazać transportu po drogach publicznych - podkreśla wójt Lubomi, Czesław Burek.

LUBOMIA Po naszej publikacji „Lubomia - wpływy z eksploatacji jak w górniczym Radlinie” (gdzie piszemy o tym, że na terenie gminy jest kilkanaście żwirowni, a wpływy do budżetu z tytułu opłat eksploatacyjnych wynoszą już ponad 1,16 mln zł), rozgorzała dyskusja. Internauci zadają w komentarzach pod artykułem pytanie, dlaczego żwir nie jest wywożony koleją?

Niszczą drogi

- Takie rzeczy tylko w Polsce, żeby tuż pod nosem żwirowni-kopalni była linia kolejowa, którą zamykają, a cała produkcja z tak dużych przedsiębiorstw jak kopalnie żwiru jechała lokalnymi drogami i je niszczyła. Gratulacje! - napisał jeden z czytelników portalu nowiny.pl.

W tej sytuacji zapytaliśmy o to samo wójta Lubomi. Dla Czesława Burka sprawa jest oczywista. - Jest wolność. Wójt nie nakaże przedsiębiorcom lub rządowi, by korzystali z kolei. Nie ma też możliwości, by zakazać transportu po drogach publicznych. Jeśli drogi wojewódzkie czy powiatowe mają określoną nośność, a przedsiębiorca mieści się w tych ramach, może z tych dróg korzystać. To elementarna wiedza - podkreśla wójt Lubomi.

Biznes to biznes

Następna kwestia, to podejście biznesowe. Gdyby firmom opłacał się transport kolejowy, skorzystałyby z takiej możliwości. Wójt jako jeden z przykładów podaję firmę Dragados, głównego wykonawcę zbiornika Racibórz. - Firmy, które stanęły do przetargu, kalkulowały koszty transportu i jego sposób. Firma Dragados, która wygrała przetarg, w ogóle nie przewiduje drogi kolejowej - zaznacza wójt.

Gdzie ten przedsiębiorca?

Włodarz Lubomi podkreśla, że być może gdyby linie kolejowe były sprawne, któraś z firm zdecydowałaby się na transport taką drogą. Ale niestety linie sprawne nie są, a koszt ich naprawy to około 10 mln zł. - Kolej nie wyłoży pieniędzy na remont, gmina też nie. Sam robiłem rozeznanie wśród przedsiębiorców. Dowiadywałem się, czy ktoś byłby zainteresowany transportem kolejowym. Jedna z firm stwierdziła, że „być może, ale nie mają pieniędzy, że być może później”. W ostateczności przedsiębiorca nie był zainteresowany - dodaje wójt. - Są insynuacje, że jakiś przedsiębiorca chciałby wozić. To proszę mi go przyprowadzić. Nie interesują mnie plotki - mówi stanowczo wójt.

Kolejna rzecz, to wielość żwirowni. Na terenie gminy Lubomia działa ich kilkanaście. Nie ma monopolisty, któremu opłacałoby się uruchamiać transport kolejowy. - Nie ma koncentracji. To nie jest jedna wielka firma. Nie ma potrzeby jednolitego, komunikacyjnego szlaku kolejowego. Ten wozi trochę tu, tamten tu. Ale większość jednak trafia z naszego terenu albo z Krzyżanowic na zbiornik - zaznacza wójt.

(mak)

  • Numer: 7 (796)
  • Data wydania: 16.02.16
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 5 (794)
  • Data wydania: 02.02.16
  • Numer: 6 (795)
  • Data wydania: 09.02.16
  • Numer: 7 (796)
  • Data wydania: 16.02.16
  • Numer: 8 (797)
  • Data wydania: 23.02.16
  • Numer: 9 (798)
  • Data wydania: 01.03.16