Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Trudniej o zwrot pieniędzy z tytułu reklamacji towaru

14.02.2023 00:00 sub

Jedną z rzeczy, o której przeciętny konsument może nie wiedzieć, jest zmiana w prawie, jaka weszła w życie wraz z początkiem tego roku. Okazuje się, że zgodnie z nowymi wytycznymi, klientowi trudniej będzie odzyskać pieniądze za reklamację towaru.

Sytuację z reklamacją wadliwego towaru opisała w mailu do naszej redakcji jedna z mieszkanek Wodzisławia Śląskiego, pani Natalia (imię zmienione na jej prośbę). Na początku tego roku, pani Natalia zakupiła w salonie popularnej sieciówki w CH Karuzela w Wodzisławiu Śląskim płaszcz. Niestety, ten po dwóch tygodniach użytkowania nie nadawał się do noszenia.

– Całkowicie zepsuł się zamek, na dodatek środek płaszcza w dwóch miejscach zaczął się pruć – pisze czytelniczka. – Udałam się do sklepu w celu złożenia reklamacji. W dokumentach, które sporządziliśmy zaznaczyliśmy, że domagam się zwrotu pieniędzy. Miałam bardzo duże zastrzeżenia, co do jakości materiałów z których płaszcz został uszyty, więc nie satysfakcjonowała mnie ani naprawa, ani wymiana – dodaje.

I tak naprawili, zamiast zwrócić pieniądze

Jak wielkie było zaskoczenie wodzisławianki, gdy ta została poinformowana przez salon, że jej reklamacja została uznana, ale… zapraszają ją po odbiór naprawionego płaszcza. – Nie o to się przecież ubiegałam. Na dokumentach widniał zwrot pieniędzy, a salon i tak zrobił po swojemu, czyli oddał płaszcz do naprawy – komentuje wodzisławianka. – Pracownice zasłaniały się prawem, ale nie były w stanie konkretnie powiedzieć co się zmieniło. Twierdziły, że przy sporządzaniu reklamacji zostałam poinformowana o tym, że płaszcz zostanie w pierwszej kolejności naprawiony, ale nie przypominam sobie, by ktokolwiek mi coś takiego powiedział. Mówiłyśmy cały czas o zwrocie pieniędzy. Skoro na dokumentach pisze jedno, a salon robi drugie, to jaki sens miało spisywanie tej reklamacji? – kontynuuje pani Natalia.

Zmiana w przepisach od stycznia

O komentarz poprosiliśmy Powiatowego Rzecznika Konsumentów. – W przepisach dotyczących reklamacji konsumenckiej od nowego roku zmieniło się w zasadzie wszystko. Wróciło nazewnictwo „niezgodność towaru z umową”. Te przepisy dotyczące reklamacji z zakresu prawa konsumenckiego są regulowane obecnie w Ustawie o Prawach Konsumenta. Zgodnie z przepisami konsument może żądać zwrotu pieniędzy, ale sprzedawca może w zamian za to doprowadzić ten towar do zgodności z umową poprzez naprawę lub wymianę – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Ile razy taki towar musiałby wrócić na reklamację, aby ubiegać się o zwrot pieniędzy? Czy to będzie w ogóle możliwe? – Nie ma aktualnie takiego przepisu, który by wskazywał na to, po ilu razach konsument może już żądać zwrotu pieniędzy, ale jest przepis, który wymienia okoliczności, kiedy jest to możliwe. To artykuł 43e Ustawy o Prawach Konsumenta. Jest tu pięć punktów: gdy przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową poprzez naprawę lub wymianę, gdy przedsiębiorca nie doprowadził do zgodności z umową poprzez wymianę lub naprawę, brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić do naprawy (czyli nieskuteczna naprawa), brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy bez naprawy lub wymiany towaru (np. niezgodność w składzie materiału – na metce napisane 80% wełna, a w rzeczywistości nie ma nawet 50%). Ostatni punkt mówi o tym, że przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, np. powiedział, że płaszcz naprawi za 2 miesiące po zimie. Konsument może wówczas powiedzieć, że nie będzie tyle czekał i odstępuje od umowy – komentuje Dariusz Kalemba.

AgaKa

  • Numer: 7 (1160)
  • Data wydania: 14.02.23
Czytaj e-gazetę

Archiwum

  • Numer: 5 (1158)
  • Data wydania: 31.01.23
  • Numer: 6 (1159)
  • Data wydania: 07.02.23
  • Numer: 7 (1160)
  • Data wydania: 14.02.23
  • Numer: 8 (1161)
  • Data wydania: 21.02.23
  • Numer: 9 (1162)
  • Data wydania: 28.02.23