Praca, która jest radością, nie męczy
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego pomoże ci zaplanować karierę zawodową.
W trakcie zajęć oglądaliśmy film na temat autoprezentacji, czyli jak dobrze wypaść podczas rozmowy z pracodawcą. Miałem okazję już wypróbować te wskazówki. Byłem na rozmowie i po trzech godzinach dostałem telefon, że mam pracę – opowiada Adam Mańka, uczeń ZST, który od czterech miesięcy pracuje na stacji paliw.
– Mamy w szkole lekcje przedsiębiorczości i marketingu. Uczyliśmy się, jak szukać pracy, jak zakładać firmę i prowadzić własną działalność gospodarczą – dodaje jego kolega, Rafał Adamczyk. Obaj są uczniami Szkoły Policealnej, wchodzącej w skład ZST. Uczą się w klasie o specjalizacji: transport – spedycja. – Na razie pracuję w szkółce leśnej, ale w przyszłości chciałbym się zajmować tym, co mnie interesuje najbardziej, czyli transportem i logistyką – przyznaje Adamczyk, który nie wyklucza, że po ukończeniu szkoły pójdzie na studia. Perspektywa ewentualnej zmiany pracy obu uczniom nie wydaje się czymś przerażającym. – Jesteśmy przygotowani, wiemy, co nas w takiej sytuacji czeka – przyznają. Dodają, że przydatne są spotkania z doradcą zawodowym, który pracuje w szkole. Dzięki temu można zaplanować kolejne, życiowe kroki. – W pracy spędzamy jedną trzecią życia. Warto więc dokonać trafnego wyboru – zauważa Barbara Kuwaczka, szkolny doradca zawodowy w ZST.
Idą tam, gdzie koledzy
Szkoła była jednym ze sygnatariuszy deklaracji współpracy w ramach Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego, którą podpisano w Powiatowym Urzędzie Pracy. Pomysł zrodził się w 2006, kiedy w Rybniku zorganizowano konferencję poświęconą poradnictwu zawodowemu. Wówczas uznano, że różne instytucje i organizacje powinny połączyć siły, by skuteczniej pomagać w wyborze drogi zawodowej. – Zauważyliśmy, że doradcy z różnych instytucji dublują swoje działania, na przykład nagle większość przygotowywała projekty z myślą o absolwentach – stwierdza Jacek Żyro, doradca zawodowy w Powiatowym Urzędzie Pracy. Platforma ma umożliwić wspólne realizowanie projektów. Ma też być rodzajem centrum metodyczno–informacyjnego dla pedagogów i szkolnych doradców zawodowych. O potrzebie organizowania takich szkoleń mówiła podczas spotkania w PUP Monika Grzegorzyca z OPS w Czerwionce–Leszczynach. Ośrodek przeprowadził badania ankietowe wśród pedagogów i uczniów. – Wiedza o poradnictwie zawodowym jest znikoma. Pojęcie to raczej kojarzy się z doradztwem prawnym. Uczniowie zaś wybierają daną szkołę, bo idą do niej ich koledzy albo tak podpowiadają rodzice – podsumowała wyniki. Podczas spotkania w Rybniku rozmawiano też o potrzebie zatrudniania doradców zawodowych w szkołach, nie tylko średnich, ale już gimnazjalnych. Wszystko po to, by wybór szkoły był adekwatny do zapotrzebowania na rynku pracy.
Uczyć się trzeba przez całe życie
– Aby gospodarka europejska dynamicznie się rozwijała, musi być oparta na wiedzy. Tak więc społeczeństwo musi być wyedukowane. A uczyć się trzeba przez całe życie. Przydaje się więc ktoś, kto na każdym etapie życia potrafi doradzić – stwierdza Żyro. Jego zdaniem poradnictwo powinno być prowadzone właściwie od przedszkola do wieku emerytalnego. To jedno z wyzwań, jakie stoi przed Platformą Poradnictwa Zawodowego. Stąd tak ważne, by w jej działania włączały się rożne instytucje. Na razie deklarację współpracy podpisały: Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku, Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej – Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego, Ośrodek Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach, a także Zespół Szkół Technicznych i Zespół Szkół Ekonomiczno–Usługowych. – Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego ma charakter międzyinstytucjonalny. To innowacyjny pomysł. A po co to wszystko? Dla ludzi. Żeby każdy mógł zaplanować swoją karierę zawodową – podsumowuje Grzegorz Gołąbek, kierownik działu poradnictwa zawodowego w PUP, który ma nadzieję, że z czasem do współpracy włączą się kolejne instytucje i organizacje.
Beata Mońka